Jag ifrågasätts och motarbetas
FRÅGA: Jag har blivit rekryterad till ett utmanande chefsjobb. Det är ett jätteroligt jobb i ett spännande större företag. Men en av medarbetarna ställer till problem, och stämningen i gruppen blir successivt värre. Han är en mycket kunnig specialist inom ett viktigt område. Han har arbetat i företaget ganska länge – kan företagets historia och har en position i gruppen. För mig som ny chef skapar han problem. Han har en tydlig uppfattning i alla frågor, både de han är ansvarig för själv och de flesta andra. Det är i princip omöjligt att nå honom genom samtal eller vad jag tycker logiska argument. När han väl har bestämt sig för vad han anser är han orubblig. Han blir aggressiv när man ifrågasätter hans uppfattning. Jag vill visa resultat i min nya roll och få med mig medarbetarna. I stället möter jag motstånd från i första hand honom. Han är påläst på detaljnivå, ifrågasätter mig i möten och vardagssituationer. Jag tycker mig se att hans kollegor anser att han är jobbig, men de låter honom hållas. Kanske för att han blir lika arg på dem när de ifrågasätter hans uppfattningar. Han hänvisar till olika källor och står halsstarrigt på sig.
Jag förstår inte hur det har kunnat bli så här – försöker tala med de övriga medarbetarna i gruppen men de svarar undvikande. Jag funderar på att tala med någon på personal, men är orolig att de ska uppfatta mig som en misslyckad chef som de inte vill satsa vidare på. Har du någon idé om hur jag ska angripa den här situationen? “Sign. Besvärlig situation”
SVAR: Den här typen av problem är energislukande. Du borde ha en person att samråda med. Hör med personalenheten om de kan hjälpa dig med en äldre chefsperson inom företaget, en som kan företagskulturen och finns i närheten. En som kan fungera som din mentor.
Du skriver att du har haft flera samtal med honom men att han vägrar förstå att något är fel, att han blir aggressiv och anklagar dig för att vara okunnig och ha fel. Han anser sig alltid sitta inne med de rätta svaren. Inför nästa samtal bör du vara ordentligt påläst. Försök ta reda på om det var liknande problem under den förra chefens tid. Börja skriva anteckningar om löpande händelser och problem. Med utgångspunkt från dessa bokar du ett nytt möte med honom. Ta upp konkreta situationer och fråga honom vad han anser om dem, ställ frågor och be honom utveckla sin uppfattning. Utgå från gruppens mål och de mål han arbetar mot. Be honom beskriva hur hans agerande bidrar till de mål han ska uppfylla. Om han fortsätter att vara aggressiv, hotfull och anklagar dig måste du hitta en lösning. Det vore bra om du kunde få med dig de övriga i gruppen och hoppas att han rättar in sig i ledet.
Ifall det har varit många chefsbyten i den här gruppen kan det indikera att den har haft problem en längre tid, kanske med just honom. Be om stöd från er personalenhet. Prova att lösa gruppens problem tillsammans med en extern resurs. Om han inte uppfyller ställda mål finns anledning att ta upp en diskussion med honom om huruvida han är på rätt plats.
Här är det viktigt att vara saklig och konkret. Om det har varit problem en längre tid blir det inte bättre av sig självt. Du måste agera. Om personalenheten inte stöder dig är det nog dags att se dig om efter annat jobb. Det är okej att arbeta hårt och mycket, men det ska vara roligt också. Försök se det positiva i situationen – du lär dig något nytt och utvecklas som chef. Lycka till!
Gunilla Arhén, civilekonom, vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Gunilla Arhén föreläser
om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt personer inom näringslivet. Författare till sex böcker, den senaste heter “Mentor, handboken för både adepter och mentorer”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.