”Jag vet att cash is king”

Konrad Bergströms hörlurar omsätter numera mer än en halv miljard om året. Men det började med miljonskulder.

Var började Konrad Bergströms intresse för ljud? Kanske när hans pappa Hans, ingenjören, berättade för sin fyraårige son om Jimi Hendrix konsert på Gröna Lund 1967. I den storyn hade de mäktiga Marshallförstärkarna nästan lika stor roll som själva musiken, berättar Konrad Bergström närmare 50 år senare.

Att Bergström sitter i Marshall Amplifications styrelse och har varit med om att lansera det brittiska bolagets hörlurar och musiktelefon över hela världen kan förstås ha färgat minnesbilden.

Hans eget bolaget, som äger licensen att utveckla nya produkter till Marshall, heter Zound Industries. Sedan ­ starten 2008 har omsättningen gått från 3 till 535 miljoner kronor.

Strax efter sekelskiftet hade Konrad Bergström privata skulder på fem miljoner kronor, ett resultat av en misslyckad investering i att arrangera snowboardtävlingar och sälja snowboards.

– Det var tungt, jag förlorade allt. Men jag lyckades köpa en lägenhet som jag renoverade och fick att stiga i värde. Med den som bas fick jag låna pengar av banken och kunde börja betala av mina skulder.

– Efter det började jag fila på nya affärsplaner. En av de idéerna är det som är Zound i dag.

Från början arbetade bolaget med flera varumärken, bland annat från klädkedjan H&M:s sortiment. Senare skulle hörlurarna Urbanears bli en storsäljare.

När spikmattan blev årets julklapp år 2009 såg Konrad Bergström att produkten snabbt fick konkurrens som tog en stor del av den potentiella vinsten. Därför valde han att göra en egen kopia på Urbanears, och startade det nya varumärket Coloud.

– Priset är billigare. Men hållbarheten är inte sämre, det är ju färre bitar som kan gå sönder. Däremot finns inte alla finesser, som möjligheten att vika ihop lurarna. Rent ljudmässigt blir det förstås bättre om man använder dyrare komponenter.

Det är lätt att se på Zound Industries som ett bolag som – framgångsrikt – gör olika typer av hörlurar och en musiktelefon. Men framför allt är det en marknadsföringsbyrå.

– Att vi sedan råkar göra teknik är en annan sak. Nu när vi har utvecklat en musiktelefon till Marshall så börjar vi också att räknas till ett av de finare teknikbolagen.

Att bolaget gör en musik­telefon i Marshalls regi är logiskt. Konrad Bergström har ända sedan starten haft ambition att skapa att ”multibrand-företag” eftersom trender alltid kommer och går.

– Det där var något jag lärde mig när jag jobbade med snowboard-evenemangen. I dag tillhör nästan alla människor generationen individualister. Det finns mängder med subkulturer. Det är därför jag vill bygga ett multibrand, vi tror inte alla människor fungerar på samma sätt.

Konrad Bergström bubblar av entusiasm när han talar om möjligheterna för Zound Industries.

– Vi har sjukt stora ambitioner och vi har kassan för att kunna genomföra flera av de stora idéerna vi har. Men vi kommer aldrig att satsa mer än nästa års vinst. Efter att ha haft fem miljoner i skulder så vet jag att cash is king.

Konrad Bergström har med tiden har kommit att driva sitt företag som en smålänning.

– Vi investerar en krona och tjänar två.

Och pappan Hans Bergström? Han har givetvis huset fyllt av Marshall-prylar i dag.

Namn: Konrad Bergström. Familj: Hustrun Alexandra, två döttrar, 15 år och 9 månader. Gör: Grundare Zound Industries. Född: 1971. Brinner för: Att förändra saker.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight