”Jag vill inte jobba med försäljning”

Chefen erbjuder ett säljjobb. Men veckans frågeställare vill inte sälja utan skulle föredra ett högre chefsjobb. Frågan är om chefen vill manövrera ut dig eller om han helt enkelt tycker att det är avgörande med säljerfarenhet, resonerar Gunilla Arhén.

FRÅGA:
Jag har sedan några år ett utvecklande, intressant jobb. Har sedan starten fått nya ansvarsområden inom olika stabsfunktioner. Rapporterar direkt till vd. Ansvarar just nu för en viktig undersökning som ska utgöra bas för strategiska beslut för högsta ledningen. Jag har täta kontakter med högsta ledningsgruppen och vd. Jag utvecklas hela tiden eftersom jag får tillgång till mycket information och därför ser helheter. Hade nyligen planeringssamtal med vd och diskuterade mitt nästa steg. Vill satsa på en vidare karriär i företaget. Han rådde mig att arbeta med försäljning under en begränsad tid.

Jag påpekade att med min utbildning och de jobb jag har haft hittills vore det att gå ner flera nivåer. Han svarade att om jag vill göra karriär i det här företaget är det nödvändigt med säljerfarenhet för att förstå hur våra kunder tänker och för att ha bättre kunskaper om hur våra produkter fungerar. Jag anser att det är hög tid för mig att byta till ett större jobb, men jag vill inte sälja. Kan du ge råd hur jag bör lägga upp samtalet med vd inför nästa möte. Jag måste ta upp den här frågan igen. Vill vara kvar i det här företaget, vill göra karriär, men det måste finnas andra vägar.

“Civilingenjör med ambitioner”

SVAR:

I ditt mail beskriver du vd:s argument. Han lägger stor vikt vid säljerfarenhet för alla chefer. Han har sannolikt själv en bakgrund inom det området. Eftersom vd tydligt argumenterade för sin uppfattning är det klokt att utgå från den. Jag ser två möjliga förklaringar – den ena att han är orolig för att du är för kompetent och kanske känner sig hotad. Då kan detta svar innebära ett försök att oskadliggöra dig som hot. Den andra att vd uppriktigt anser att försäljning är viktigt. Då bör du sannolikt lyda hans råd. Du kan föreslå en kortare tid, kanske sex månader. Eftersom ni kan få en ny vd under den tiden är det klokt att ha någon form av skriftlig dokumentation som visar att din tid som säljare är en planerad del i din karriärplan.

Du bör tänka igenom och formulera dina karriärmål.

Ser du dig själv som chef för en viktig stabsfunktion eller linjechef med resultatansvar? Vill du exempelvis bli affärsområdeschef är erfarenhet av marknadsföring och försäljning att rekommendera.

Fundera gärna över varför du är negativ till att sälja. Är du orolig att vara en dålig säljare? Handlar det om din egen uppfattning av status och position? Eller att inte längre vara nära vd och högsta ledningen med risk att få mindre information och inflytande? Hur är din inställning till att vara resultatansvarig? En viktig skiljelinje i ditt val är just stab eller linje. Det här verkar vara ett bra tillfälle för dig att analysera var du trivs bäst och kan leverera, innan du tar nästa viktiga steg, inom eller utanför ditt företag.

Lycka till!

GUNILLA ARHÉN

är vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt män och kvinnor inom näringslivet. Författare till sex böcker, bland annat Mentor – handboken för både adepter och mentorer och Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.