Jakten på paradiset
KRÖNIKA. Det fanns en tid då bakrutor och kofångare på bilar flitigt utnyttjades för att ge plats åt dekaler med olika budskap. På 1970 och 1980-talet röstade nära nog varannan väljare på Socialdemokraterna och det var därför inte särskilt ovanligt eller kontroversiellt med en socialdemokratisk ros på bakrutan. En mer sällsynt dekal hade ett budskap från Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF): ”Fri företagsamhet – bra för Sverige”. Kampanjen med den runristade gubben i hjulet lanserades år 1977 och blev en långkörare. Än ovanligare – och mer rebellisk – var den nyliberala devisen mot skattesystemet ”Född fri. Skattad till döds.”
Men om Leif Östling, ordförande i Svenskt Näringsliv, hade en dekal på bakrutan när han för första gången körde innanför fabriksgrindarna som 26-åring på Scania år 1972 vet vi inte. Efter en stadig karriär rattade han sedan bolaget framgångsrikt under 23 år.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här