Jänkarna invaderar

Allt fler amerikanska kedjor etablerar sig i Sverige – och det är framför­ allt snabbmatsmarknaden som står inför en västlig invasion.

Den svenska snabbmatsmarknaden har under relativt lång tid sett mer eller mindre likadan ut. Den ledande aktören är McDonald’s med cirka 220 restauranger. Därefter kommer svenskägda Max med 101 restauranger och slutligen Burger King med 75 dito. Men snart står den svenska snabbmats- och kafémarknaden inför en smärre amerikansk invasion.

Tillsammans ska kedjorna Kentucky Fried Chicken, Starbucks, Dunkin’ Donuts och Dominos Pizza öppna över hundra restauranger runtom i landet de närmaste åren. Och de kommer till en marknad som växer. I fjol ökade omsättningen inom restaurangbranschen med 5 miljarder till 110 miljarder kronor. Snabbmatsmarknaden knöt åt sig 12 procent av den totala tårtan, enligt statistik från besöksnäringens branschorganisation Visita.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här