Analys Avensia
Avensia: Svag e-handel sätter press på marginalen

Avensia | |
Börskurs: 10,70 kr | Antal aktier: 37,1 m |
Börsvärde: 397 Mkr | Nettokassa: 53 Mkr |
VD: Robin Gustafsson | Ordförande: Per Wargéus |
Avensia (10,7 kr) är ett IT-konsultbolag inriktat på e-handel. Konsulterna hjälper kundbolagen att digitalisera sin försäljning, typiskt sett genom att bygga e-handelssajter åt kunderna. Avensia underhåller sedan webbplattformen. Kundrelationerna är därför långvariga och bidrar till att skapa en hög andel återkommande intäkter för bolaget (drygt 80%).
Några exempel på välkända kunder hos Avensia är Ahlsell, Coop och Kappahl. De tio största kunderna står sammantaget för strax över hälften av bolagets intäkter. I övrigt består kunderna främst av stora eller medelstora bolag. Sverige (63% av intäkterna) samt Norge (29%) är viktigaste marknaderna.
Största ägare är A5 Invest som kontrollerar 27% av aktierna. Huvudägare i A5 Invest är Avensias medgrundare tillika VD Robin Gustafsson. Han satt på VD-posten under 2011-2018 och är sedan 2021 tillbaka som VD. Näst största ägare är styrelseordförande Per Wargéus med 22% av aktierna. Tredje största ägare Anders Wehtje (11,9% av aktierna) är vice-ordförande och var även CFO mellan 2020 och 2022. Insiderägandet är högt och uppgår till 61% av aktierna.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 422 | 448 | 470 | 493 |
– Tillväxt | +2,1% | +6,0% | +5,0% | +5,0% |
Rörelseresultat | 27 | 36 | 40 | 44 |
– Rörelsemarginal | 6,3% | 8,0% | 8,5% | 9,0% |
Resultat efter skatt | 17 | 28 | 31 | 35 |
Vinst per aktie | 0,45 | 0,75 | 0,84 | 0,93 |
Utdelning per aktie | 0,50 | 0,50 | 0,50 | 0,50 |
Direktavkastning | 4,6% | 4,6% | 4,6% | 4,6% |
Avkastning på eget kapital | 51% | 49% | 39% | 37% |
Kapitalbindning | -1% | 0% | 0% | 1% |
Nettoskuld/Ebit | -1,6x | -2,0x | -2,0x | -2,1x |
P/E | 24,0x | 14,5x | 13,0x | 11,7x |
EV/Ebit | 13,2x | 9,8x | 8,8x | 7,9x |
EV/Sales | 0,8x | 0,8x | 0,7x | 0,7x |
Avensias affärsmodell bygger i grunden på att sälja konsulttjänster. De flesta intäkter kommer från timdebiterade konsulttjänster, medan fastpriser enbart förekommer i enskilda fall. Fokuset på långsiktiga affärsrelationer med en hög andel intäkter från kontinuerlig drift och underhåll är ett plus med verksamheten.
Två affärsområden
Sedan början av 2025 är Avensia uppdelat i två separata affärsområden, som drivs som dotterbolag, Commerce och Information Management.
- Commerce har sin grund i Avensias kärnverksamhet inom e-handel. Här ingår allt från rådgivning, design och implementation till fortlöpande underhåll av webbutiker. Commerce står för ungefär 80% av koncernens omsättning. De flesta kunder har långvariga avtal med återkommande intäkter för vidareutveckling och drift. Under årets första halva var rörelsemarginalen 17,1% (12,2).
- Information Management, som motsvarar resterande 20% av omsättningen, fokuserar på hantering av produktdata. Här arbetar Avensia för att se till att kunderna har rätt och uppdaterad produktinformation i sina webbutiker, exempelvis när det kommer till produktbeskrivningar eller priser. Rörelsemarginalen var -11,6% (5,0) under första halvåret.
En aktuell händelse som vi ser kan gynna affärsområdet Information Management är EU:s nya tillgänglighetsdirektiv som trädde i kraft den 30 juni. Det kräver att företag anpassar produktinformation för personer med funktionsnedsättningar, exempelvis synskador.
Som en lösning har Avensia börjat använda AI-genererade bildbeskrivningar åt kunderna. Verktyget skapar automatiskt produkttexter som uppfyller direktivets krav på tillgänglighet.
I kontakt med Afv lyfter VD Robin Gustafsson fram att AI-verktyg för produktivitetshöjning hittills inte har lett till högre timtaxor eller lönsamhet för Avensia självt. Gustafsson menar att vinsten helt landar hos kunderna. Han säger att det i vissa fall har varit möjligt för kunder att halvera personalen på marknadsavdelningarna genom att använda generativ AI.
Fördelen Gustafsson ser från Avensias perspektiv är att det kommer leda till fler affärsmöjligheter på sikt, där Avensia hjälper kunderna att hantera eller implementera nya AI-baserade verktyg. Det ser vi som en intressant utveckling att hålla ögonen på framöver.
Tufft marknadsläge pressar intäkterna
Avensia | Q2 2025 | Q2 2024 | H1 2025 | H1 2024 |
Antal anställda | 299 | 294 | – | – |
Omsättning | 110 | 112 | 228 | 191 |
Tillväxt Y/Y | -1,8% | 10,0% | 5,9% | 0,2% |
Tillväxt Q/Q | -6,8% | 2,6% | – | – |
Rörelsekostnader | -101 | -102 | 204 | 199 |
Justerad Ebit | 9,4 | 11,0 | 24,7 | 17,2 |
Justerad Ebit-marginal | 8,5% | 9,8% | 10,8% | 9,0% |
Resultat per aktie | 0,18 | 0,21 | 0,49 | 0,33 |
Den 17 juli rapporterade Avensia siffror för andra kvartalet. Rapporten blev något av en besvikelse för marknaden och aktien föll nära 11% under dagen.
Under årets andra kvartal minskade omsättningen med knappt 2% jämfört med fjolåret. Med hänsyn för kalendereffekter orsakade av två färre arbetsdagar i år ökade omsättningen med 1%. Enligt Avensia var beläggningen och timpriserna på konsulttjänsterna på ungefär samma nivå som i fjol.
VD Robin Gustafsson beskriver marknadsläget som “fortsatt avvakande”. Förklaringen ligger delvis i en svag köpkraft hos konsumenter i Skandinavien.
De svaga försäljningssiffrorna inom svenska e-handelsbranschen bekräftas av branschorganisationen Svensk Handel. I deras senaste rapport från maj lyfter de fram att försäljningssiffrorna under perioden januari-maj 2025 var 5% lägre än ifjol.
Efterfrågan på Avensias konsulttjänster påverkas av konjunkturen inom svensk e-handel. Även om en stor andel av intäkterna är återkommande blir många av Avensias kundföretag mer försiktiga med att dra igång nya projekt eller vidareutveckla sina digitala plattformar. Det får tillväxten att bromsa in rejält när e-handelskonjunkturen försämras.
Svagare rörelsemarginal
Koncernens rörelsemarginal för andra kvartalet föll till 8,5% (9,8). Försämringen är ett resultat av lägre lägre omsättning samtidigt som kostnadsnivån har varit oförändrad.
Sammantaget hade koncernen en rörelsemarginal på 7,9% på rullande 12 månader. Blickar vi tillbaka de senaste fem åren har Avensia haft en klart lägre rörelsemarginal, drygt 2% i snitt. Det ser vi som ett positivt tecken på att bolagets lönsamhetsfokus ger effekt trots motvind från en svagare e-handel.
Ambitiösa marginalmål
Avensias finansiella mål är att växa omsättningen med i snitt 10% per år och att nå en rörelsemarginal på minst 10% på kort sikt. Långsiktigt vill bolaget nå upp till en rörelsemarginal på 15%.
Lönsamhetsmålet ligger över vad bolaget typiskt sett har nått upp till under ett helår. Rörelsemarginalen exklusive engångsposter under de senaste fem åren har varit 4% i snitt.
Sedan 2023 har personalneddragningar och sänkta fasta kostnader lett till lägre rörelsekostnader. Jämför vi antalet medarbetare med lönsamheten ser vi en tydlig negativ korrelation (se grafiken nedan).
Över lag tror vi det är rätt väg att gå för ett konsultbolag som har haft återkommande lönsamhetsproblem. En risk vi dock ser med den typen av personalneddragningar är att det kan försvåra möjligheten att attrahera erfarna och kompetenta konsulter. Om Avensia uppfattas ha ett fokus på kostnadsbesparingar på konsulternas bekostnad kommer det ses som en mindre attraktiv arbetsgivare.
Prognos och värdering
Efter två svaga år bakom sig är jämförelsetalen för 2025 relativt sett enklare. Vi räknar med att Avensia ökar omsättningen med 8% i år (+6% under första halvåret). Under resten av prognosperioden skissar vi på en tillväxttakt på 5-6%. Det är en bit under femårssnittet på 7% men verkar rimligt givet att bolaget tydligt har lyft fram att huvudfokuset ligger i att öka lönsamheten snarare än tillväxten.
Hur lönsamheten utvecklas kommande år ser vi som det centrala ur ett investerarperspektiv. Vi har skissat på att rörelsemarginalen ökar från 7,9% på rullande 12 månader till 9,5% under 2027.
IT-konsulter värderas i snitt till drygt 9x rörelsevinsten på nästa års estimat. Rent operativt ser vi Avensia som ett ganska typiskt konsultbolag och tycker en värdering i linje med snittet är rimligt. Det ger en uppsida på 37%.
I ett optimistiskt scenario bedömer vi att rörelsemarginalen kan överträffa våra förväntningar och nå 13% till år 2027 (långsiktiga målet är som sagt 15%). Det skulle ge marknaden god anledning att omvärdera bolaget, och vi ser en möjlig kursdubbling på radarn.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % | Direktavkastning % |
Avensia | 42% | 13,2x | 9,0x | 0,8x | 9,0% | 6,0% | 4,2% |
B3 | -28% | 6x | 6,6x | 0,6x | 8,4% | 8,1% | 0,0% |
CAG | 8% | 11,x5 | 8,9x | 0,8x | 9,0% | 5,1% | 3,7% |
CombinedX | -11% | 9,8x | 7,1x | 0,7x | 9,9% | 6,2% | 3,3% |
Knowit | -25% | 13,9x | 12,5x | 0,7x | 5,2% | 4,8% | 1,8% |
Prevas | -33% | 9,7x | 9,4x | 0,9x | 9,2% | 6,2% | 5,1% |
TietoEVRY | -1% | 11,9x | 10,9x | 1,4x | 12,8% | 3,9% | 9,2% |
Medel | -7% | 10,9x | 9,2x | 0,9x | 9,1% | 5,8% | 3,9% |
Slutsats
Så agerar insiders
Senaste året har vice styrelseordförande Anders Wehtje köpt aktier för 0,8 Mkr. Även VD Robin Gustafsson har förvärvat aktier värda 0,5 Mkr. Avensias Chief Growth Officer Patrik Sundquist har samtidigt sålt aktier för 0,2 Mkr.
När vi analyserade Avensia för ett lite mer än ett år sedan hade bolaget börjat implementera kostnadsbesparingar och fokuserat allt mer på att stärka marginalen. Sedan dess har bolaget förbättrat lönsamheten trots tuffare marknadsförhållanden. Ledningens fokus på kostnadskontroll har börjat ge effekt. Det höga insynsägandet på 61% är ett plus.
För cirka ett år sedan köpstämplade vi Avensia. Aktien har gått starkt sedan dess. På våra prognoser för 2026E värderas Avensia i linje med branschsnittet. Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Samtidigt är marknaden utmanande och jobbet ska göras. Denna gång landar vi i ett neutralt råd.
Tio största ägare i Avensia | Värde (Mkr) | Andel |
A5 Invest AB (Robin Gustafsson) | 104 | 25,6% |
Valid Asset Management i Skåne AB (Per Wargéus) | 88 | 21,5% |
Anders Wehtje | 49 | 11,9% |
Chelverton Asset Management | 21 | 5,0% |
Aktia Asset Management | 19 | 4,6% |
Cliens Fonder | 13 | 3,1% |
Avanza Pension | 12 | 2,9% |
Martin Birkeldh | 7 | 1,7% |
Paul Daniel Jörgen Bertilsson | 6 | 1,5% |
Nordnet Pensionsförsäkring | 6 | 1,4% |
Största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Johan Liljeros | 5 | 1,3% |
Robin Gustafsson | 2 | 0,5% |
Per Adolfsson | 1 | 0,1% |
Johan Strid | 1 | 0,1% |
Henrik Sellberg | 0 | 0,1% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 61,4% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser