Julhandel lyfter Ericssons T20
T20 lanserades i slutet av oktober och fanns ute i butikerna några veckor senare. Med den försöker Ericsson nå de unga telefonköparna och musik och livsstil har varit nyckelorden i lanseringen. Telefonen har också en för Ericsson djärvare formgivning och fler spel och andra finesser. Det tycks ha gått hem.
”Den har sålt mycket bättre än vad någon av oss hade trott. Det är första steget i en vändning för Ericsson”, säger Michael Österberg, inköpschef på grossisten Hemorder Elektronik som har cirka 25 procent av telefonmarknaden i Sverige och bland annat levererar till de stora kedjorna Siba och OnOff.
Han får medhåll av Håkan Blom, inköpschef på en av de största telefonåterförsäljarna, Geab.
”Det är ett väldigt spring efter T20. Framför allt är den populär bland ungdomar och det var ju tanken”, säger han.
T20 är efter bara en dryg månad den bäst säljande Ericssonmodellen och har gått förbi T28 som fortarande relativt ny, enligt återförsäljare och grossister Ekonomi24 talat med. Den konkurrerar i första hand med Nokias ungdomstelefoner 3310 och 3210. Priset ligger dock lite högre än för de finska storsäljarna.
”Utan abonnemang tar vi 2200 för T20, jämfört med 1896 för 3310 och 1596 för 3210. Vi är mycket nöjda med försäljningen”, säger Joakim Olsson, produktchef för telefoni på OnOff.
På Ericsson är man mycket nöjd med lanseringen. ”De första reaktionerna har varit väldigt positiva. Jag har pratat med kollegor i Europa och Asien och alla säger att de säljer väldigt bra, trots att vi inte ens börjat annonsera för den. Den har också pekats ut som årets juklappstelefon i flera länder och det försämrr inte saken”, säger Peter Bodor, presschef på Ericsson mobiltelefondivision.
Men Ericsson skulle kunna sälja ännu bättre av T20.
”Vi får inte alls de volymer vi skulle vilja ha. Efterfrågan är oerhört mycket större än tillgången. Ericsson säger att det kommer nya sändningar i janauari och februari vilket gör att de missar julhandeln och det är lite synd”, säger Michael Österberg.
Av det mest attraktiva utförandet i limegrönt har mycket begränsade volymer gått ut, samtidigt som efterfrågan är mycket stark.
”Leveranserna går helt enligt plan, men telefonen är helt ny och det tar alltid ett tag innan volymerna når överallt. Men ambitionen är naturligtvis att alla som vill ska kunna köpa en”, säger Peter Bodor.
Jämfört med Nokia står sig Ericsson dock fortfarande slätt. Nokias telefoner innehar första-, andra- och tredjeplatsen och bolaget har 60 procent av den svenska marknaden. Enligt Michael Österberg är nästan var tredje såld telefon í Sverige just nu en Nokia 3310.
Telefonförsäljningen går mot ännu ett rekordår. Mobiltelebranschen spår en totalmarknad i Sverige på 2,4 miljoner i år, jämfört med 1,75 miljoner förra året. ”Det har varit ett oerhört starkt år”, konstaterar Joakim Olsson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.