Julrusch ska få GPRS-telefonerna att sälja

Både Nokia och Ericsson har stora förhoppningar på att försäljningen av GPRS-telefoner ska ta fart i år. Det är spel och underhållning på mobilt internet som ska få efterfrågan nya GPRS-terminaler att explodera lagom till nästa julhandel, enligt Ericssons Enterainment-chef Stephan Stureborg.

”Julen 2001 kommer vi se beviset på att underhållning kommer att driva försäljning av GPRS-telefoner”, säger Stephan Stureborg, chef för Ericsson Product Line Entertainment som är baserat på Long Island i New York.

Förhoppningen ligger i linje med vad Nokias ledning sa igår när det gäller tidpunkten för när GPRS-telefoner ska börja sälja i miljontal. Även Ericsson sätter stort hopp till GPRS-telefonerna. I Ericssons personaltidning Kontakten säger Anders Torstensson, chef för Ericssons utvecklingscenter för telefoner i Lund, att GPRS-telefoner kommer att vara de viktigaste produkterna för Ericsson under 2001. Framför allt gäller det R520, som redan är lanserad, men även andra modeller.

Avdelningen Entertainment ingår i Ericsson Internet Applications and Solutions som bildades för några veckor sedan. Företaget har 1 000 anställda. Bolagsformen ska få fart på utveckling av tjänster för mobilt internet.

Underhållning är, vid sidan av e-post och nya SMS-tjänster, det som väntas skapa breda kundbehov. Stephan Stureborg säger att Ericsson intensifierar jakten på fler partners inom underhållning och infotainment. ”Marknaden skapas nu. Vi är mitt i processen att skriva flera innehållsavtal. Jag kan tyvärr inte avslöja något avtal idag”,säger Stureborg. Ericssons developer zon på internet har idag 65 000 medlemmar och 1 600 företag. ”Där hittar vi förstås många leads till spjutspetsföretag att samarbeta med”, säger Stephan Stureborg. Innehållsföretagen är en viktig pusselbit för Ericssons så kallade end-to-end-lösningar till operatörerna. En paketlösning med system, innehåll som skapar trafik, betalningsmodeller och attraktiva terminaler är det som efterfrågas. Även Nokia har identifierat innehåll som kritisk komponent för mobilt internet. Igår blev det klart att den internationella mediejätten Pearsons VD och chefen för Finlands radio tar plats i Nokias styrelse. Ett relativt färskt partnerskap för Ericsson inom området är med det svenska spelplattformsföretaget Terraplay. Företaget startades förra året av avhoppare från Ericsson och utvecklar en spelutvecklingsplattform för mobila interaktiva spel. Ericsson och IT-provider äger bolaget tillsammans med ledningen. Förklaringen till att underhållning kommer att få människor att köpa nya telefoner i miljonvolymer är enkel: ”Det kommer att bli stort för att det är så roligt”, säger Jeremy Hamill-Keays, marknadschef på Terraplay. GPRS-tekniken gör att kvaliteten på mobila onlinespel kommer att bli minst lika bra som spel via fast internet. Och GPRS blir det stora testet för vad kunder vill betala för i 3G-näten. Enligt Ericsson och Terraplay lurar världens tio stora dataspelföretag- och förläggarna i vassen när det gäller mobil underhållning. Marknaden för onlinespel väntas öka från förra årets 82 miljoner dollar till nästan fem miljarder dollar 2004, enligt Datamonitor. ”De stora har 90 procent av marknaden. Och alla tio stora förläggare av PC-spel och spelkonsoler är intresserade av att spelen finns på mobilt internet. Men vad de kommer att göra kan jag inte berätta”, säger Stephan Stureborg. Samtidigt skapar den nya mobila tekniken möjligheter för miljoner nya spelidéer hos mindre spelutvecklare och entreprenörer. ”Dataspelet Tetris uppfanns av en okänd ryss och blev en världsuccé. Att göra spel är en konstform och ingen vet var nästa succé dyker upp”, säger Jeremy Hamill-Keays, på Terraplay. Underhållning är viktigt i alla kundsegment, enligt Stureborg. 70 procent av mobilanvändarna under 30 år säger att de vill ha mer spel och underhållning på mobilen. Och hälften av mobilanvändarna över 30 år vill ha mer skoj. Det största hindret för utvecklingen är det allmänna ekonomiska läget. USA är inne i en konjunktursvacka och det är troligt att Europa och övriga världen kan dras med. ”Det här blir stort. Takten för hur det kommer att växa bestäms främst av allmänna ekonomiska faktorer, av konjunkturen”, säger Stureborg. En annan ouppklarad sak är hur operatörer och spelförläggare ska ta betalt och hur de ska dela på intäkterna. ”Man måste hitta ett marknadspris för det här. Ingen vet vad det är. Vi kommer att få se en prövoperiod inför julen i år för att se var nivåerna ligger. Systemen är öppna för många typer av affärsmodeller”, säger Stephan Stureborg. I USA är det idag en fast taxa, till exempel 50 dollar för 400 minuter, det som dominerar. I Sydamerika är det kontantkort som gäller och i Europa är abonnemang och minuttaxa störst. ”Jag tror det börjar med de modeller som man har idag, sedan lägger man till en taxa för innehåll för att se hur användarna reagerar. Det är känsligt, så operatörerna kommer att pröva sig fram försiktigt”, säger Stureborg. Stureborg vill inte säga vad han tror om fördelning av intäkterna mellan operatör och innehållsleverantör. En annan obesvarad fråga är vad som talar för att användarna kommer att vilja betala något alls för innehåll på mobilt internet när de inte har velat betala för det på fast internet. ”Mobiloperatörerna har haft tre år på sig att studera affärsmodeller på internet och lärt av vad som lyckats och misslyckats. En affärsmodell kommer att användas som fungerar. Vi vet bara inte än hur den kommer att se ut”, säger Jeremy Hamill-Keays, marknadschef på Terraplay. Han tror på en rad betalningsmodeller som att användarna betalar för olika nivåer av spelande, att de köper mobilpoäng om de använder att spela olika spel med, fasta taxor på 100 kronor i månaden för en rad olika spel och så vidare.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.