Kampen mellan pr och reklam

Efter ett mediokert 2008 väntar ett riktigt tufft 2009 för PR-branschen. Ändå håller Kaj Flick på intresseorganisationen Precis modet uppe. - Det känns som att kundföretagen ökar sina pr-investeringar på bekostnad av reklaminköpen, säger han.

Under 2008 redovisade de 40 största PR-byråerna en intäktsökning på blygsamma 8 procent jämfört med 2007, visar Konsultguidens statistik. Det är rejält mycket sämre än de föregående åren. Under 2007 ökade byråintäkterna med 16 procent, året dessförinnan med 22 procent.

Kreab&Group hade den högsta byråintäkten på 268 miljoner kronor under 2008, en tillväxt på 16 procent. Men om man fördelar intäkterna per anställd är det listans tvåa, JKL, med bland andra före detta statsministern Göran Persson på lönelistan, som visar bäst resultat. Den genomsnittliga intäkten för JKL:s anställda är 2,4 miljoner kronor, jämfört med 1,9 miljoner per Kreab-anställd.

Av de 40 PR-byråerna på Konsultguidens rankinglista redovisar så många som nio stycken minskade intäkter för 2008. Under 2007 var det bara fyra av 40 byråer som backade.

Enda trösten för branschen, detta mediokra år, är att det verkar ha gått ännu sämre för ärkekonkurrenten – reklambranschen. Enligt Institutet för Reklam och marknadsföring. IRM, växte reklammarknaden med 1,3 procent under 2008.

Och inte ser PR-året 2009 ut att bli så mycket roligare. Åtminstone inte den ekonomiska situationen. Kaj Flick som är generalsekreterare i Precis, PR-branschens intresseorganisation, befarar att den värsta smällen kommer under 2009. Finanskrisen fick kunderna att fly, med start under första halvåret 2008, men flykten har varit än mer påtaglig under första halvan av 2009.

– Tyvärr tror jag att helåret 2009 kan bli sämre än förra året. Men det är svårt att säga, det blir spännande att se vad tillväxten blir. Någonstans mellan noll och tio procent tror jag, säger Kaj Flick.

Fast det finns alltså annat att glädja sig åt. Små signaler om att bättre PR-tider kan stunda, även om det inte kommer att synas på sista raden förrän tidigast efter nyår. Även om inledningen av 2009 var ett förlorat halvår verkar byråerna spotta upp sig rejält under hösten. Precis marknadsenkät för september innehåller flera signaler. Viktigast är att så många som var tredje PR-vd tänker nyanställa under det kommande kvartalet. Och av de 26 vd:ar, på stora PR-byråer, som besvarat enkäten uppger nära hälften att orderläget har förbättrats efter sommaren. Ingen av dem tycker att läget försämrats.

– Så det verkar i alla fall som att attityden vänt. Nu väntar vi på siffrorna ska göra det också, säger Kaj Flick.

De områden som väntas dra in mest pengar under hösten 2009 är, föga förvånande, kriskommunikation, följt av medierelationer och lobbying.

– Generellt kan man säga att det definitivt är PR som angår kundföretagens ledningskommunikation som ökar i omfattning, inte den konkreta marknadsföringen av produkter och tjänster, säger Kaj Flick.

Och när det gäller kampen mellan PR och reklam menar Kaj Flick att det är hans medlemsföretag som vinner.

– Jag har inga konkreta siffror på det, men det är den känsla jag får när man ser eller läser intervjuer med marknadschefer, där tolkar jag det som att de ökar andelen PR i sin marknadsföringsbudget, på bekostnad av reklamen.

Själv tycker Kaj Flick att allt talar för PR.

– PR är mer verkningsfullt än reklam. Ju seriösare ett medium är som beskriver någonting, desto bättre. Om en seriös tidning skriver om något som visserligen är initierat av en PR-byrå, men är granskat och format av en kunnig redaktion så har det mycket mer genomslagskraft, säger Kaj Flick.

Handen på hjärtat, får PR-konsulterna lättare napp i dag när de ringer dagens krisslimmade redaktioner för att plantera redaktionellt innehåll?

– Jag vet inte. Jag hoppas att det inte är så. Det sämsta som skulle kunna hända är att PR-företagen riskerar sin trovärdighet. Det bästa är att ha kraftfulla relationer med grävande journalister.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.