Kan finnas räddning för Mums-mums: ”En annan producent”

Låg lönsamhet och efterfrågan hotar Mums-mums. Men det kan finnas en räddning för chokladklassikern, uppger Cloettas VD Henri de Sauvage Nolting. "Kanske hittar vi en annan lösning med en annan producent", säger han till Affärsvärlden.
Kan finnas räddning för Mums-mums: ”En annan producent” - Cloetta
Cloettas VD Henri de Sauvage Nolting. Foto: Jessica Gow / Scanpix och Cloetta

Det var i förra veckan som skräckbeskedet kom: godisklassikern Mums-mums, som har funnit på butikshyllorna sedan 1933, ska sluta tillverkas.

Det är en del av Cloettas besparingsprogram, berättar VD Henri de Sauvage Nolting för Affärsvärlden efter Q2-rapporten.

“Givet inflationen var vi tvungna att titta på vår portfölj och se var vi kunde förbättra. Då kom Mums-mums på tal”, säger han.

Efterfrågan och lönsamheten är svag, menar han. Det var också svårt att få fullt betalt för kostnadsökningarna från kund.

“Det är inte ett stort varumärke för oss. Det är en jätteliten del av vår försäljning i Sverige. Det kostar mycket arbetskraft i fabriken i Ljungsbro. Så det är ett sätt att spara pengar helt enkelt”, säger han och fortsätter:

“Det är bättre att dessa människor arbetar med att göra Kex eller Polly i stället.”

Det kan rädda Mums-mumsen

Tror du inte att det blir ett uppsving i försäljningen nu då?

“Jag ser inte dagliga försäljningssiffror av Mums-mums. Sedan tror jag att det kan bli ett uppsving när man annonserar sådana här grejer. Det hade vi räknat med. Däremot har detta ingen materiell påverkan, givet storleken.”

Finns det en chans att Mums-mums räddas?

“Chansen finns alltid kvar. Jag är inte hundra procent säker på att den ska försvinna helt. Kanske hittar vi en annan lösning med en annan producent. Men vi får se.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF