Kina drar

VERKSTAD. Är Kina och Indien en tillräckligt stark motor för att kunna dra verkstadsbolagen till ännu ett starkt år när USA nu bromsar in? Verkstadscheferna tror det.

När Sandviks och Atlas Copcos respektive vd:ar i slutet av november mötte investerarna på bolagens kapitalmarknadsdagar var det ett par riktiga muntergökar som analytikerna fick se. Orsaken till optimismen är främst utvecklingen i Kina och Indien vars snabba ekonomiska tillväxt driver en enorm efterfrågan på råvaror och maskiner.

Atlas Copcos vd Gunnar Brock sade vid kapitalmarknadsdagen att nästa års utveckling för bolaget i väldigt stor utsträckning hänger på utvecklingen i Kina och Indien. Enligt honom finns det i dag inga tecken på att de båda länderna ska tappa fart inom överskådlig tid.

Sandviks vd Lars Pettersson är inne på samma linje. Han menar att Sandvik i dag befinner sig i en strukturell uppgång snarare än en konjunkturell och liknar utvecklingen i Kina och Indien med industrialiseringen av USA, som pågick från slutet av 1800-talet till 1960-talet.

– Det kan komma hack i kurvan men det finns inget som tyder på att efterfrågan på metaller och energi kommer minska. Det finns ingen väg tillbaka, sade han till Affärsvärlden för en tid sedan.

Verkstadschefernas optimism får också näring i rapporterna för det tredje kvartalet som i flera fall bjöd på rekordsiffror. Det eviga trimmandet av organisationerna har tillsammans med fortsatt hög efterfrågan på de flesta håll i världen, lyft lönsamhet och resultat till historiskt höga nivåer. Orderingången för bland andra Sandvik, Atlas Copco och Alfa Laval var dessutom mycket stark.

På börsen har utvecklingen för verkstadsbolagen överlag varit stark i år. Exponeringen mot den svaga amerikanska fordonsindustrin har visserligen sänkt SKF och Trelleborg, som både föll tyngre än övriga verkstadsbolag, i vårens ras och sedan dess inte kommit i fatt.

För övriga större verkstadsbolag har året varit bättre. Atlas och Sandvik har hållit jämna steg med Affärsvärldens generalindex medan bolag som ABB och Alfa Laval stigit kraftigt. Volvo och framför allt Scania har också haft bra år på börsen, pådrivna av utdelnings- och budspekulationer.

Det främsta hotet mot ännu ett bra år för verkstadsbolagen, och för hela världsekonomin, är den väntade inbromsningen i USA. Lyckas Fed-chefen Ben Bernanke guida ned ekonomin i en mjuklandning bör effekten på verkstadsbolagen inte behöva bli alltför allvarlig, med stöd från en fortsatt bra efterfrågan i Europa och Asien. I förlängningen lär dock Europa och Asien få svårt att visa samma starka tillväxt, om USA tänker agera sänke i världsekonomin.

Dollarns kraftiga försvagning har redan gett investerarna en viss verkstadsfrossa, något som bidragit till att aktierna stått och stampat de senaste månaderna, trots de starka kvartalsrapporterna. Dollarn står i dag drygt 10 procent lägre mot kronan än i början av året och en gammal tumregel säger att 5 procents nedgång i dollarkursen drar ned verkstadsbolagens vinster med mellan 3 och 5 procent.

Bolagen säkrar dock sina valutaflöden, så effekterna av dagens svaga dollar kommer krypande först under nästa år. En stark tillväxt på andra håll i världen bidrar till att dämpa effekten, men om nuvarande dollarkurs skulle bestå under nästa år lär valutaeffekterna bli ett hett samtalsämne inte bara för verkstadsbolagen.

Har herrar Brock och Pettersson rätt om utvecklingen i Kina och Indien talar mycket för att verkstadsbolagen har ännu ett bra år framför sig, även om en svagare marknad i USA rimligtvis innebär att den riktiga toppen är passerad. Starka balansräkningar och fortsatt bra kassaflöden i flertalet verkstadsbolag ger möjlighet till ytterligare extrautdelningar och återköp även nästa år, vilket bör hålla investerarnas intresse uppe. Förvärvsaktiviteten kan också komma att öka nästa år, antingen på den heta asiatiska marknaden eller på den svalare amerikanska.

3 TRENDER

Asien får en allt viktigare roll som tillväxtmotor…

…i takt med att den amerikanska ekonomin väntas bromsa in.

En svagare dollar drar ned vinsterna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets