Kineser utnyttjar krisen

Kinas storföretag växer sig allt starkare. Flera av dem har också resurseratt utnyttja krisen i västvärlden. Men de skyndar långsamt.

Geely, den biltillverkare som uppges intressera sig för Saab, har halvdant rykte när det gäller kvalitet. Annat är det med telekombolaget Huawei som har fått genombrottsorder på mobilsystem från både USA och Europa. Vilket leder till frågan: Hur bra är egentligen de globala kinesiska företagen? Är de redan formidabla konkurrenter?

På Boao Forum i Sydkina nyligen, Asiens svar på Davosmötet, gav motsägelsefulla svar. Å ena sidan hördes röster som Li Rongrong, chef för SASAC, det organ som styr Kinas alla statsägda företag. Han konstaterade att bolagen har ”enorma sociala åtaganden” och att ”vi kan inte avskeda människor”. Wei Jiafu, chef för containerrederiet Cosco med en omsättning på motsvarande 130 miljarder kronor, gav prov på traditionell krishantering och berättade att ”mina fartyg sänker farten för att spara bränsle”. Låga kostnader för löner och kapital ska göra det möjligt att övervintra.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här