Kinnevik stärker greppet om Mathem

KOMMENTAR Mathems grundare Tomas Kulls avhopp pekar på att han inte delar Kinneviks syn på bolagets framtid.

I tisdags meddelade Mathems vd Tomas Kull att han och hans medgrundare och marknadschef Karolin Kull lämnar Mathem med omedelbar verkan.

Tillsammans startade de Mathem 2006. Enligt ett pressmeddelande så aviserade Kull styrelsen redan under 2018 att han önskade sluta så fort det fanns en ersättare.

Nu blev så inte fallet, istället för en ersättare tar styrelsens ordförande, Andreas Bergström över som tillordnad vd med hjälp av Mathems finanschef Therese Elmqvist som kommer ta ett större operativt ansvar.

Anderas Bergström är vanligtvis investment director på Kinnevik som i februari investerade nästan 900 miljoner kronor i bolaget för att bli störste ägare med 38 procent. Näst störst är det norska riskkapitalbolaget Verdane Capital med 20 procent. Tomas och Karolin Kull har tillsammans omkring 6 procent av aktierna i Mathem och de kommer att fortsätta vara representerade i styrelsen.

Att Tomas Kull var på väg ut måste förstås Kinnevik redan varit medvetna om när de investerade och att de händer nu, utan ersättare, pekar sannolikt på att man haft olika syn på hur Mathem ska drivas framöver.

Förändringen i Mathem lär leda till att Kinnevik tar över ratten på ett mera direkt sätt och näste vd lär bli deras val. Härnäst på agendan står ett potentiellt automatiserat lager och möjligt samarbete med norska Kolonial.

I Kolonial har Kinnevik investerat 600 miljoner kronor för en ägarandel på mellan 15 och 30 procent. Hur stor den blir beror på den senaste investeringen som delvis är i form av en konvertibel. Nästa största ägare är familjen Rasmussen med 22,5 procent. Familjen är verksam in om transporter och logistik.

Manegen verkar krattad för att Kinenvik kan driva på en accelererad utveckling av både Kolonial och Mathem, båda förlorar dessutom pengar i dagsläget, och i förlängningen kanske en sammanslagning av de två blir aktuell.

Det kan behövas eftersom de traditionella spelarna inom dagligvaror som Ica och Axfood kraftsamlar på nätet efter att har undvikit eller velat i frågan de senaste åren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här