Klädbolag på rätt väg
Senast vi tittade på Odd Molly var i slutet av oktober 2012. Då såg vi flera positiva tecken, men vi vågade inte trycka på köpknappen eftersom bolagets ordervärden fortfarande befann sig i en negativ trend.
Med facit i hand hade det varit lönsamt om vi redan hade gjort slag i saken. Aktien har sedan dess stigit från omkring 25 kronor till 45 kronor. Bakom vändningen ligger ett trendbrott för ordersiffrorna, vilka redovisas två gånger per år. Nu har tre siffror i rad visat på tillväxt i årstakt, varav de två senaste 26 respektive 27 procents tillväxt.
Anna Attemark, som nu varit vd i drygt två år, har alltså lyckats vända den negativa trenden och bevisa att Odd Molly inte är ett hypebolag, utan ett bolag med en grund att bygga vidare på.
Bakom förbättringen ligger inte minst en ny sortimentsstrategi med mer fokus på volymprodukter och lägre snittpriser. Nytt från i år är också att Odd Molly går från två till fyra införsäljningar per år, vilket ger kollektionerna ett större nyhetsvärde. Förändringen innebär också att bolaget slutar redovisa ordervärden två gånger per år.
För innevarande år uppgår den totala ordersiffran till 241 miljoner kronor. Till detta ska påslag i de egna försäljningskanalerna läggas till. I fjol adderade det 20 procent på omsättningen. Bruttomarginalen har de senaste åren legat relativt stabilt i intervallet 54–57 procent. Det stora frågetecknet i Odd Molly är i stället kostnaderna.
I fjol uppgick omkostnaderna till knappt 137 miljoner kronor, exklusive engångsposter. I relation till omsättningen på 228 miljoner utgör det 60 procent. Som jämförelse omsatte Odd Molly 268 miljoner 2008 med omkostnader på knappt 94 miljoner, motsvarande 35 procent av omsättningen.
Vår bild är att Odd Molly under den extrema tillväxtfas bolaget var inne i för några år sedan fick mycket mer gratis. Framgång födde framgång och kläderna sålde otroligt väl med små marknadsföringsresurser. När Odd Molly nu blivit mer moget måste bolaget lägga mer resurser på att driva försäljning. 2008 fanns inga egna butiker – i slutet av 2013 hade bolaget fem egna butiker, två shop-in-shops och en webbshop. Det kostar naturligtvis.
Egna butiker är ett sätt för Odd Molly att komma närmare kunderna. Ett annat steg i den riktningen är att bolaget i fjol tog över försäljningsansvaret för den norska och den danska marknaden. Från i år gäller detta även den svenska marknaden. Odd Molly spar då in agentprovisioner, men får dras med egna försäljningskostnader. Under andra halvåret påverkade detta negativt då bolaget betalade provisioner samtidigt som de byggde upp en egen säljorganisation. En omorganisation ledde samtidigt till att sju personer blev övertaliga och fick lämna bolaget.
Sammantaget borde de stora kostnadsökningarna ligga bakom Odd Molly, men det finns alltjämt en osäkerhet eftersom bolaget inte ger mycket information. För oss råder dock inget större tvivel om att Odd Molly kan hantera högre försäljning med den nuvarande kostnadskostymen. Kort sagt är hävstången vid fortsatta försäljningslyft god.
På vad vi anser vara relativt konservativa prognoser handlas aktien till ett p/e-tal på knappt 14 på nästa års vinst. Bolaget är dock skuldfritt med motsvarande 8,5 kronor per aktie i kassan. Ev/ebit för nästa år hamnar på låga 9 vid en rörelsemarginal på 8,2 procent. Vi utesluter dock inte att marginalen kan bli tvåsiffrig redan nästa år.
Odd Molly har mycket av det en investerare söker: en positiv trend, starka finanser och en låg värdering. Addera en vd från H&M som vänt trenden och bra retailkompetens i styrelsen via Gant-grundaren Lennart Björk och Nils Vinberg från Björn Borg. Nu vågar vi oss på en köprekommendation. Riktkurs 60 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.