Kommentar: Det kan vi lära oss av konsultkrascherna

Den 25 januari 2001 sattes det defintivt punkt för de svenska internetkonsulternas segertåg över Europa och världen. De gick i samma fälla som sina amerikanska motsvarigheter. Affärsmodellen fungerade inte.

Kräftgången började med den havererade fusionen mellan tyska Pixelpark och svenska Cell-Mandator i våras. Dåvarande Cellchefen Marcus Bäcklund byttes ut till Niclas Flyborg som fick den föga glamourösa uppgiften att försvara förluster, kapitalbrist och prognosmissar.

Under hösten flyttades fokus till Framfab där nya prognosmissar fick Jonas Birgersson att lämna över stafettpinnen till Johan Wall. Just nu pågår ett omfattande omstruktureringsprogram.

Icon var den tredje stora spelaren som nu tvingas kasta in handduken och fokusera sig på att ”banta” verksamheten till lönsamhet. Hur det ska ske är svårt att förstå efter de hårda uttalanden som under presskonferenserna på torsdagen fälldes av både Icons ordförande Björn Nordstrand och den numera utsparkade före detta postgeneralen Ulf Dahlsten.

Tre lärdomar går att dra av internetkonsulternas misslyckande:

1.Idén att bygga in unik kompetens i en konsultorganisation kring nätet misslyckades. Internetkonsulterna skulle bli en samlingsplats för kompetenta reklamare, managementkonsulter, webdesigners, beteendevetare och it-konsulter. Med facit i hand ser det ut som om de försökte bygga tidningar med utgångspunkten från tryckeriet. Inget att betala något extra för.

2. Inriktningen mot konsumenter, dotcomföretag och hippa websidor tog en alldeles för stor andel av uppdragen. De lyckades aldrig ta sig in på de verkligt stora internetprojekten inne i företagen. Business-to-Business, B2B, ansågs för osexigt. I realiteten var det nog kompetensen som saknades. Därtill missade de eftermarknaden i form av uppdatering och utveckling av websidor, eftersom de var inriktade på att kunna sälja projekt vidare till andra aktörer.

3. Snabb tillväxt och etablering på olika marknader dränerade bolagen på ledningsresurser. Lägg till att en stor andel av cheferna var unga och det blev dubbelt så svårt att få människor i de snabbt växande organisationerna att dra åt samma håll.

4. Affärsmodellen att finansiera en snabb tillväxt genom att använda aktier som betalningsmedel fungerade bara när aktiekursen var hög. När aktierna föll, uteblev inte bara tillväxtmöjligheterna utan det slog dessutom mot de förvärv som redan gjorts. Det som tidigare varit tillgångar i balansräkningen – så kallad goodwill – förvandlades snabbt till luft när försäljningstillväxten vek och vinsten uteblev.

Icon har sina rötter i webkulturen. När Ulf Dahlsten tog över för ett och ett halvt år sedan var det startskottet på en seriös satsning att försöka bygga ett riktigt företag med traditionell management. I den 12-hövdade ledningsgruppen återfanns flera perosner i medelålderna med lång erfarenhet från it-projekt och processer i storföretag.

Men vad hjälpte det Icon när affärsmodellen att erbjuda allt till alla inte håller. Kvar blir istället en hord av traditionella managementkonsulter, gammaldags reklambyråer och it-konsulter som säljer sina tjänster direkt till företagen, precis som de alltid gjort. Det nya är bara att IT-chefen förvandlats till teknik-och internetchef.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.