Konkurrensen minskar

För Autoliv och branschen som helhet är det bra att konkurrenten Breed kastar in handduken. Det bör leda till att prispressen lättar. Men den kommer inte att upphöra.

Precis som övriga bilindustrin har även bilsäkerhetsbranschen konsoliderats, och trenden lär fortsätta. Biltillverkarna kräver global leveransförmåga och utvecklingskostnaderna ökar ju mer avancerade säkerhetssystem bilarna utrustas med.

Idag finns sex större producenter av bilsäkerhetsprodukter. I praktiken är de bara fem, sedan amerikanska Breed havererat och sökt skydd under den amerikanska konkurslagstiftningens “chapter 11”. Avsikten är att försöka rekonstruera verksamheten och hitta en finansiell lösning som kan accepteras av fordringsägarna.

Breed förköpte sig. I sin strävan att bli systemleverantör inom bilsäkerhet förvärvades företag i högt tempo och ofta till överpris. De senaste fem åren har 11 företag förvärvats för sammanlagt en miljard dollar. Köpet av AlliedSignals bilsäkerhetsverksamhet för 700 miljoner dollar skulle bli kronan i verket. Men AlliedSignal hade mängder av olönsamma kontrakt, visade det sig. Och Breed hävdar nu att bolaget skönmålades för att förleda.

Ett annat skäl till haveriet är att Breed priskonkurrerade för att få kontrakt. Alltför låga intäkter gjorde att kassaflödet inte räckte för att betala räntorna.

Prispressen avtar

För Autoliv och branschen som helhet är det bra att Breed kastar in handduken. På sikt bör det leda till att prispressen lättar. Prisnivån i kontrakten för de närmaste tre åren är dock redan fastställd och kommer endast kunna omförhandlas i mindre omfattning.

Att pristrycket nedåt helt skulle upphöra är en önskedröm, eftersom biltillverkarnas inköpsavdelningar driver en mycket tuff inköpspolitik.

Det mest troliga är nu, enligt branschbedömare, att Breed säljs ut i delar. Bolagets verksamhet har nyligen delats upp i divisioner, förmodligen för att framöver underlätta vid en utförsäljning av delarna.

Biltillverkarna har dock börjat flytta en del av sina framtida inköp från Breed till bland annat Autoliv. Fortsätter detta riskerar Breed att värdet på tillgångarna urholkas.

För att konkurrenter som Autoliv och TRW överhuvudtaget ska vara intresserade av att ta över verksamhet ifrån Breed krävs en omförhandling av de usla kontrakten. För dessa köpare ligger det också en risk i att ta över ett bolag, vars produkter inte anses hålla lika hög klass som de egna. Ytterligare en osäkerhetsfaktor är att FoU-delarna inom Breed sannolikt blivit eftersatta på senare år.

Breeds delar

Autoliv är fortfarande en ganska liten aktör på marknaden för säkerhetsbälten i USA. Bolaget räknar med att av egen kraft fördubbla marknadsandelen till ca 20 procent de närmaste åren. Att ta över Breeds nordamerikanska bältestillverkning skulle höja marknadsandelen ytterligare, men den skulle ändå inte bli så stor att det kan leda till problem med konkurrensmyndigheten. När det gäller krockkuddar kan marknadsandelen däremot bli för stor. Detsamma gäller för TRW som knappast skulle få ett godkännande varken för köp av bältes-, krockkudde- eller rattverksamhet. Däremot skulle TRW utan problem kunna ta över Breeds europeiska verksamheter.

Sannolikt vill de stora biltillverkarna ha ett ord med i laget när det gäller den slutliga lösningen av problemen i Breed. De lär nog inte se med blida ögon på att TRW och Autoliv blir än mer dominerande än idag. Därför ligger nog det inom bilsäkerhet mindre Delphi bra till för att få köpa hela eller delar av Breed.

Delphi – lösningen

För Delphi, som vill växa inom bilsäkerhet och behöver bredda sin produktportfölj, skulle ett övertagande av Breed göra bolaget till nummer tre i säkerhetsbranschen. Delphi saknar idag både bälten och gasgeneratorer (en nyckelkomponent i en krockkuddemodul). Gasgeneratorn svarar dessutom för halva modulkostnaden. En sådan lösning skulle också passa GM, som är en betydande kund till både Delphi och Breed. Biltillverkarna vill ju helst kunna köpa hela system från en och samma underleverantör.

I branschen finns en rädsla för att Delphi skulle kunna bli den nye prispressaren på marknaden. Den som dumpar sig in på marknaden idag (till dagens pressade priser) kommer emellertid med stor sannolikhet få svårt att få tillbaka sina investerade pengar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.