Konkurrenterna höjer volymen
Spotify har många anledningar att vara nöjda med sitt första år som börsnoterat företag. De gick med vinst för första gången, med 107 miljoner dollar, eller 94 miljoner euro. De har genomfört en framåtblickande investering i poddindustrin, med förvärv av bolagen Gimlet Media, Parcast och distributionsplattformen Anchor, för omkring 400 miljoner dollar.
Under det första kvartalet 2019 ökade antalet betalande användare snabbare än tidigare, med 32 procent jämfört med samma kvartal 2018, bland annat tack vare en kostsam offensiv på den indiska marknaden. I april nådde Spotify till slut en efterlängtad milstolpe, med 100 miljoner betalande användare.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här