Köp en Ticket

Ticket-aktien har rasat och det gör den extremt köpvärd. Börsenhar överskattat problemen i bolaget.

Resedetaljisten Ticket drabbades av ett rejält kursras underapril. Orsaken var ett överraskande dåligt kvartal (jan-mars)där vinsten föll från åtta till tre miljoner kronor. Tvärtemotutfallet hade aktiemarknaden väntat att vinsterna skulle ökaeftersom Ticket är inne i en tillväxtfas. Ticket-aktienhandlades för ett par veckor sedan till 135 kronor, nu betalasbara 90 kronor.

Men börsreaktionen är överdriven. Det finns mycket i Ticketsresultatrapport som tyder på att bolaget är på god väg att uppnåden utlovade tillväxten, 20 procent per år de närmaste tre åren.Även om tillväxten hamnar något lägre så betyder det attvinstuppgången i Ticket är på väg.

Bolaget Ticket blev resultatet efter sammanslagningen mellan SJresebyrå och privatresedelen i Nyman & Schultz. Efter några år iriskkapitalbolaget Procuritas ägo sattes bolaget på börsens O–lista i april förra året. Genom sina 65-70 resebutiker överhela landet säljer Ticket resor till privatmarknaden, främsttill utlandet och via flyg.

Att stadigt effektivisera sitt bokningssystem har blivit ett avTickets kännetecken. Förra året satsade Ticket 12 miljoner på IT,i år blir satsningen något mindre. Under året kommer bolaget attlansera reseförsäljning via internet.

SÄLJER I EGNA BUTIKERMen den huvudsakliga försäljningen sker i egna Ticket-butiket. ISverige finns det inget liknande försäljningsnät inomresebranschen. Andra resebyråkedjor, till exempel Nyman &Schultz, riktar sig främst till affärsresenärer. Somreseförmedlare konkurrerar Ticket därför med privata resebyråereller i den mån som charter- och reguljärflygbolagen säljer sinaresor direkt till resenärerna (60 procent av charterresorna och20 procent av reguljärresorna). Efter några år av köp ochnystartade Ticket-butiker har bolaget tagit en knapp tredjedelav privatresemarknaden. Den fortsatta expansionen som pågår tilloch med år 2000 handlar främst om att växa vidare i storstäderna.Men tillväxten i storstäderna betyder att Ticket måste öppnafler butiker eftersom få finns att köpa. Detta har givit bolagetvissa problem. Det har dröjt några månader för flera avbutikerna innan de har bidragit till full försäljning.Nyetableringar kostar i regel mer pengar än vad de bjuderintäkter i början. Vi har haft vissa problem med att rekryterapersonal till de nyöppnade butikerna i Stockholm och därför harvi heller inte lyckats leva upp till vårt försäljningsmål gerTickets VD Anders Holst som en av förklaringarna till det svagakvartalsresultatet. Det verkar därför troligt attresultatvariationer som under det senaste kvartalet kommer attvara vanliga under expansionsåren.

Ett oroväckande hot mot Tickets verksamhet är däremot de nyaförsäljningsavtal som reguljärflygbolagen gör medresebyråbranschen. I Ticket står flygbolagen för drygt 30procent av intäkterna. Men de riktigt stora nedskärningarnaberör framför allt affärsresebyråerna. För privatresorna blirersättningarna visserligen något lägre än tidigare men en heldel av dessa pengar tjänar Ticket in genom att samtidigt skaffaeffektivare, och billigare, bokningslänkar med flygbolagen.Totalt sett bör alltså avtalen inte ge någon större effekt påTickets tillväxtplaner trots att det varit reguljärflygresornasom hittills har givit Ticket de bästa lönsamhetsmarginalerna.Något sämre lönsamhet ger alltså Tickets största affärcharterresorna, som står för knappt hälften av försäljningen.

NY CHANSTicket utlovar en vinst före skatt för 1998 i nivå med förraårets, 31 miljoner. Men Affärsvärlden tror att den kan bli någothögre, runt 34 miljoner. För 1999 tror Affärsvärlden att denuppgår till cirka 45 miljoner. Hela vinsten går till aktieägarna.Det kapital som Ticket binder i reserörelsen finansieras gottoch väl av det redan insatta kapitalet samt av förskott på resoroch skulder till flyg- och charterbolagen. Sedanbörsintroduktionen har Ticket varit en kursdubblare, trotsaktieraset de senaste veckorna. Flera ångrade säkert att demissade Ticketaktiens resa. Men nu finns det chans igen. Aktienbetalas bara runt 90 kronor, men Affärsvärlden tycker att den ärvärd 130 kronor alltså lika mycket som innan aktien föllpladask. Köp därför Ticket!BILDTEXT: Aktien föll pladask, men borde snart repa sig.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight