”Köpt Nibe, sålt Mekonomen”
Senast vi intervjuade dig var Autoliv ett av de större innehaven, är det fortfarande så?
– Autoliv är fortsatt kvar i portföljen men med en lägre vikt, i nuläget runt 3 procent. Vi har minskat innehavet under året trots att det är ett välskött bolag. Anledningen ligger snarare i bolagets omvärld med en vikande försäljning av fordon på den viktiga marknaden i USA, samt en allt snabbare teknikförändring inom personbilar. Detta gör det allt svårare att veta vilka aktörer som går ut som vinnare i slutändan. Autoliv har ju en bra position inom krockkuddar med ett kvalitetsfokus överstigande konkurrenterna och nu bygger bolaget en bra position inom aktiv säkerhet och självkörande fordon bland annat i samarbete med Volvo. Uppdelningen av bolaget som annonserades under kapitalmarknadsdagen synliggör dessa värden.
Atlas Copco är ett av de största innehaven i nuläget. Hur ser du på Epiroc-avknoppningen?
– Precis som i fallet för Autoliv skapar avknoppningen en ökad tydlighet av delarna, dels för aktiemarknaden, men även som bolaget själva framhåller, från styrelsens sida. Vid ett besök hos Atlas Copco Mining & Rock Excavation Technique i Örebro i våras så framhöll den lokala ledningen att uppdelningen sannolikt ökar fokus framöver från högsta ledningen och styrelsen.
Ett annat innehav av dina innehav är Hexagon. Aktien har gått bra sedan Ola Rollén-affären förra året, så vad ser du för framtid för Hexagon?
– Hexagon är ett välpositionerat bolag i en alltmer digitaliserad värld. Bolagets kunskap och produktflora skapar konkreta möjligheter för kunderna att automatisera och effektivisera samt kvalitetssäkra sina processer vilket ligger högt upp på dagordningen för många bolagsledningar i nuläget. Bolaget har förändrats en hel del under Ola Rolléns ledning och står nu väl rustat för att kapitalisera inom många intressanta segment fram��ver. Den allt högre programvaruandelen fortsätter att driva på marginalerna, och oljesektorn, som varit ett sänke, börjar plana ut efterfrågemässigt.
Något annat innehav som du gärna vill lyfta fram?
– ÅF är ett innehav som flyger lite under radarn för många. Bolaget har växt bra historiskt och har goda möjligheter att fortsätta så framöver. Med en bra position i Norden och en ny vd så blir det intressant att se vad som kommer fram under deras kapitalmarknadsdag senare i höst.
Något nytt som du har plockat in i portföljen?
– De senaste investeringarna är Nibe och Thule. Nibe som vi följt länge valde vi att köpa in i samband med rapporten i augusti då vi tycker att aktien kommit ner lite väl mycket givet bolagets fortsatt goda tillväxtmöjligheter inom en framtid där hållbar energianvändning blir allt viktigare. Om vi återkommer till bilindustrin så är detta en aktör som gynnas av ökad andel elbilar då uppvärmning inte längre kommer ifrån en förbränningsmotor, utan batteripack och vindrutetorkare måste värmas separat. Thule är starka inom segmentet aktivt uteliv och möjliggör för många att komma ut i naturen och utöva sina intressen. Med ett starkt fokus på det som är allra viktigast, nämligen produkterna till kunderna, så har man byggt en bra position som en kvalitetsaktör med viss premieprissättning.
Finns det något annat som du sålt nyligen och i så fall varför?
– Ett innehav som vi har sålt ut i början av året var Mekonomen som vi ägt under väldigt lång tid. Där ser vi hårdare konkurrens från aktörer som vässat sina erbjudanden, exempelvis Bilia som försöker få in kunderna på prenumerationsbaserad service. Precis som för Autoliv så påverkas även Mekonomen av den snabba omställning som sker inom bilindustrin i nuläget och vi har därför valt att investera pengarna i andra innehav i stället.
Jonathan Schönbäck
Förvaltar: Handelsbanken Sverige Selektiv.
Förvaltat kapital: Cirka 2,5 miljarder kronor.
Avkastning: +10,4 procent hittills i år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.