”Kursutvecklingen får mig att må illa”
Om det är ensamt på toppen så är situationen direkt ödslig i rederibranschen. Utvecklingen på Stockholmsbörsen är talande – för 20 år sedan trängdes där ett tiotal börsnoterade rederier. Numera är tankerrederiet Concordia Maritime, till hälften ägt av Göteborgs redarfamilj Olsson, det enda kvarvarande börsnoterade rederiet sedan konkurrenter som exempelvis Nordström & Thulin och Argonaut försvunnit utomlands. Gorthon köptes upp av en konkurrent för mellan 15 och 20 år sedan. De klassiska storrederierna Broströms och Salén försvann många år tidigare, Salénrederierna gick i konkurs 1984.
Ett år före det magplasket, 1983, bytte familjen Olsson rorgängare i Stenakoncernen, som då hade cirka 600 anställda (i dag är siffran över 25 000 anställda). Grundaren Sten A Olsson lämnade 67 år gammal över koncernchefsjobbet till sonen Dan Sten Olsson. Bara ett år efter att han befordrats, 1984, knoppade Dan Sten Olsson av familjens tankfartyg, som samlats i Concordia Maritime, och lät separatnotera det på Stockholmsbörsen.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här