Mercedes-Benz
Uppgifter: Mercedes-Benz svenska VD under press

Kritik har haglat över felaktiga modeller, konstruktionsfel och överkapacitet. För att komma till rätta planerar VD:n att få fart på bolaget på nyckelmarknaden Kina.
I början av förra månaden ska Källenius vid ett ledningsmöte ha meddelat att antalet aktörer på den kinesiska marknaden väntas krympa från dagens runt 130 till endast tio stycken på grund av den mördande konkurrensen.
För att Mercedes-Benz ska vara bland överlevarna planerar man ett effektivitetssprång. Det innebär att bolaget i framtiden planerar att anskaffa, utveckla och producera nästan alla delar och tjänster lokalt i Kina – särskilt dyra komponenter som drivlina och batteri.
Planerna har dock stött på kritik. “Vi blir allt mer kinesiska” säger en toppchef till tidningen.
Mercedes-Benz kräftgång har lett till att man även passerats av landskollegan BMW både vad gäller vinst och lönsamhet. Ärkerivalen från München tjänade cirka 1,3 miljarder euro mer än Mercedes-Benz under första halvåret, med en marginal som var cirka två procentenheter högre.
Det skriver tyska Handelsblatt.
Men tjänar 85 Mkr
Parallellt med kritiken dök Ola Källenius förra veckan upp på topplistan över högst betalda börs VD:ar i Tyskland.
“2024 kunde ha gått bättre för Mercedes-Benz Groups styrelseordförande. (Vorstandsvorsitzender, reds anm) Under våren reviderade Ola Källenius sin ambitiösa elstrategi, och inte heller sin nya inriktning mot lyx vill han veta av längre. I båda fallen var den 56-årige chefen tvungen att anpassa sig till verkligheten”, skriver FAZ i anslutning till en lista där Källenius hamnar på plats 10 av bäst betalda chefer, under VD:arna för Siemens, Bayer och Allianz.
Mercedes sålde färre än två miljoner fordon förra året, och rörelsemarginalen i bilaffären sjönk därmed till 8,1%. Aktien förlorade nästan 14% under 2024.
Även Ola Källenius ersättning sjönk, men långt ifrån lika mycket som aktien. Enligt beräkningar från DSW tjänade Mercedes-chefen 2024 7,7 miljoner euro, motsvarande runt 85 Mkr.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.