Låga vinstmarginaler för e-handelsbolag

Samtidigt som Sveriges 30 största e-handelsbolag ökar i omsättning minskar vinstmarginalerna drastiskt, visar en studie framtagen av Proof Analytics.

Enligt studien har vinstmarginalen i genomsnitt sjunkit från 1,44 procent till 0,84 procent från 2017 till 2018. Samtidigt växer e-handeln med omkring 20 procent årligen.

De mest lönsamma företagen återfinns bland elektronik- och modebolagen, med 67,84 respektive 2,43 procent i vinstmarginal. Sämst ser det ut för livsmedelsbolagen, där vinstmarginalen ligger på minus 14,67 procent.

Enligt Proof Analytics finns det tre grundorsaker till den sjunkande vinstmarginalen bland e-handelsbolagen.

Det första skälet är att bolagen lägger för mycket fokus på snabb konvertering. Produkterna marknadsförs ofta endast bara online via klick för att kunna mäta konvertering, vilket kan innebära att tillväxten avtar samtidigt som kostanden för varje konvertering ökar.

Det andra skälet uppges vara en växande konkurrens, samtidigt som lojaliteten bland kunderna inte är särskilt hög. Den tredje och sista punkten är att bolagen sällan har interna resurser för analys.

proof-top-30.jpg 

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här