LÄKEMEDEL: Behåll Astra

De svenska läkemedelsbolagen är lågt värderade, av helt skildaskäl. I Astras fall är det en överreaktion. I Pharmacia & Upjohnfinns skäl för nedvärdering.

Den oväntat svaga kvartalsrapporten från Astra och en nyvinstvarning från Pharmacia & Upjohn fick de bådaläkemedelsaktierna att backa i förra veckan, minus tio procentför Astra, drygt 16 procent för Pharmacia & Upjohn. Även om detfinns gemensamma faktorer som förklarar det oväntade utfallet,hamstringseffekten i Sverige inför prisökningen och negativavalutaeffekter, så är det mer som skiljer än förenar de tvåbolagen. Främst gäller att den underliggande rörelsen gårbetydligt bättre i Astra än i Pharmacia & Upjohn. Astrafortsätter att växa snabbare än marknaden, korrigerat för nämndafaktorer. Det gör inte Pharmacia & Upjohn, som tappar på grundav det jobbiga fusionsarbetet.

Det är nylanseringar som håller uppe tillväxten iläkemedelsbolagen i dag. Den allmänna marknadstillväxten ärrelativt låg, fem-sju procent, jämfört med det dubbla på 1980–talet. Flera av de stora läkemedelsbolagen har kommit mednyheter som fått upp försäljning och vinst och ökatförväntningarna, främst kolesterolsänkande medel samt preparatmot depression, diabetes och fetma.

När långsiktsprognoserna justeras upp, åker p/e-talen i höjden.Warner-Lambert, betraktad som ett av de minst spännande bolagenför några år sedan, har den högsta värderingen med ett p/e-talpå över 30, räknat på 1997 års vinst. Eli Lilly och Pfizerligger också högt (p/e 26). För samtliga dessa amerikanskaföretag gäller att analytikerna kommande fem år väntar sig envinsttillväxt på minst 15 procent per år. Merck, Astras partneri USA, ligger också högt medan Bristol-Myers Squibb värderaslägre, främst för att patentet på huvudprodukten, Capoten (mothögt blodtryck), gått ut.

Flera europeiska bolag har också en hög värdering: Zeneca,Novartis, Roche och SmithKline Beecham (22-25). De väntas allakunna öka vinsten ungefär som de amerikanska bolagen. GlaxoWellcome avviker från mängden. Vinstprognoserna är rejältneddragna. Konsensus ligger kring sju procent per år. Det berorpå att patentet på de två största produkterna, magsårsmedicinenZantac och herpesmedlet Zovirax, har gått ut. Bortfallet blirsvårt att kompensera. Att p/e-talet trots det ligger över 20borde vara en säljsignal.

Astra och Pharmacia & Upjohn är lägst värderade av de störreläkemedelsbolaget, med p/e-tal på 16-17.

Nedvärderingen är logisk vad gäller Pharmacia & Upjohn, som intekommer att kunna matcha de övriga bolagens vinsttillväxtframöver. Konsensus om långsiktig tillväxt ligger kring tioprocent per år. Delårsrapporten, vars detaljerade innehåll ärobekant i skrivande stund, leder sannolikt till attlångsiktsprognosen justeras ned. Trots nedpressad kurs är detknappast köpläge. Det är oklart vart företaget är på väg. Kanskeklarnar det när bolaget får sin nye chef. Men en ny VD brukarbörja med att rensa. Därför kan nya resultatbelastande åtgärderkomma. Affärsvärlden, som ligger under snittet ikonsensusprognoserna, sänker sin prognos något för Pharmacia &Upjohn, räknat i dollar. Men uttryckt i kronor blir det vidgällande kurs som tidigare (15 kr per aktie i år).

Astras låga värdering är svårare att förstå eftersomförväntningarna på framtida vinsttillväxt inte avviker från deövriga i branschen. Marknaden verkar ha överreagerat. Det somspökar är nog främst det stora beroendet av en produkt.Magsårsmedicinen Losec svarar för 47 procent av försäljningenunder första kvartalet. Inget bolag har ett sådant beroende. Mennågra ligger högt utan att det påverkar värderingen, i förstahand Eli Lilly där Prozac svarar för en tredjedel avförsäljningen. Och andelen har ökat precis som för Losec. EliLilly bedöms dock ha en intressantare produktportfölj, att dömaav långsiktsprognoserna. I portföljen finns bland annat ett nyttmedel mot schizofreni, Zyprexa.

Astras främsta bekymmer är att astmamedlet Pulmicort, bolagetsnäst största produkt efter Losec, ännu inte blivit godkänt i USA.

Dröjsmålet från registreringsmyndigheten FDA verkar inte bero påtveksamhet kring produkten, utan mera på hurproduktinformationen skall utformas.

Går det vägen blir Pulmicort det första kortisonbaseradeastmamedlet med en pulverinhalator (Turbuhaler) som lanseras iUSA. I motsats till Europa har det funnits viss tvekan attanvända kortisonmedel vid astmabehandling. Men successivt vinnerbehandlingsformen mark. Konkurrenten Glaxo Wellcome har redanfått sitt kortisonmedel godkänt (Flutide) av FDA. Men medelintas i sprayform, vilket inte anses så effektivt. GlaxoWellcome avser att senare lansera Flutide med sinpulverinhalator (Diskus), som redan finns i Europa. Det ärdärför inte givet att Glaxo Wellcome fått något försprång i USA.

ASTRA MEST BEROENDEStörsta produktens andel av totalförsäljningen 1996.

Företag Produkt AndelFöretag Produkt AndelAstra Losec 45%Eli Lilly Prozac 33%Glaxo Wellcome Zantac 23%Pfizer Norvasc 22%Merck Zocord 14%SmithKline Beecham Augmentin 11%Zeneca Zestril 11%Pharmacia & Upjohn Genotropin 5%Bristol-Myers Squibb Capoten 5%Novartis Sandimmun 4%Källa: Årsredovisningar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets