Ledningsförändringar i Frambab är att vänta

Det blir förändringar i Framfabs ledning, enligt vad Ekonomi24 erfar. Detta kommer att presenteras i samband med morgondagens kvartalsrapport. I fokus står den förlusttyngda svenska internetkonsultverksamheten. Därmed väcks förhoppningar om att Johan Wall tar över ansvaret för hela internetkonsultverksamheten.

Johan Wall är just nu ansvarig för Framfabs internationella verksamhet. Johan de Verdier har ansvaret för Framfabs problemtyngda svenska konsultdel. Förvärvet av Guide, där Johan de Verdier var VD, har blivit ett misslyckande och i samband med rapporten väntas besked om kommande personalneddragningar, kanske med uppemot 200 personer. Johan de Verdier har varit pappaledig det senaste halvåret och ansvarig har istället varit Mikael Gustafsson.

Rykten på marknaden att Jonas Birgersson skulle vara på väg att lämna som VD för Framfab dementeras dock fortfarande ihärdigt av bolaget.

”Jonas Birgersson kommer att kvarstå som VD för hela Framfabgruppen”, säger Framfabs presschef Ola Kallemur som dock inte vill kommentera vilka förändringar som kommer att offentliggöras.

Med den erkänt duktige Johan Wall som tydlig chef för internetkonsultdelen ligger det nära till hands att rikta fokus mot nästa steg – en uppdelning av Framfab i en renodlad internetkonsultdel och en del med övriga verksamheter som Framfab Innovation, Driftsbolaget och bredbandsmjukvarav Brikks. I ett sådant scenario skulle Johan Wall bli VD för konsultdelen och Jonas Birgersson blir VD för utvecklingsdelen. Det är något som finansanalytiker Ekonomi24 talat med skulle uppfatta som mycket positivt.

”Åtgärden skulle underlätta genomlysningen av bolaget och göra Johan Wall mer synlig. Relationen mellan Johan Wall och Jonas Birgersson har inte varit den bästa sedan Jonas Birgersson misslyckades med att sälja Bredbandsbolaget”, säger en internetkonsultanalytiker.

En uppdelning av bolaget i två delar skulle dessutom ligga i linje med det besked som Framfabs ordförande C W Roos gav i samband med förra veckans vinstvarning. C W Roos talade då öppet om behovet av konsolidering i internetkonsultbranschen. Framfabs möjlighet att delta ökar om internetkonsultverksamheten får stå på egna ben.

Efter vinstvarningen förra veckan har analytikerna skruvat ned sina prognoser ordentligt för Framfab. Nu förväntas en förlust före avskrivningar på 76 Mkr, enligt SIX Market Estimates. Försäljningen förväntas samtidigt uppgå till 425 Mkr. Flera analytiker har därmed skruvat ned vinstsiffran med upp till 100 Mkr för det tredje kvartalet. I förra veckan varnade Framfab för att tredje kvartalet skulle bli en besvikelse.

Så sent som i augusti trodde många mäklarfirmor att Framfab skulle nå en vinst före avskrivningar på 50 Mkr för samma kvartal. För niomånadersperioden räknar marknaden med en förlust före skatt på 9 mkr inklusive en reavinst på 113,5 Mkr. Framfab väntas ha sålt för knappt 1,3 miljarder.

Förutom en uppdelning av bolaget i två delar står en rad andra åtgärder högt på finansanalytikernas önskelista:

-Presentera en lösning på hur beroendet av den svenska marknaden ska minskas. Framfab har med 80 procent av personalen i Sverige betydligt större exponering mot Sverige än konkurrenterna.

-Visa hur Framfab ska ställa om allt fler konsulter från små projekt med stenhård konkurrens och dålig lönsamhet till stora globala projekt. Svaret hänger ihop med hur man ska få ordning på förvärvet av Guide som bland annat präglats av hög personalomsättning.

-Förklara hur de över 650 personer som Framfab anställt exklusive förvärv under andra och tredje kvartalet ska få full beläggning och när bolaget kan börja tjäna pengar på dem. Ett stort plus om de visar sig ha anställts utomlands där efterfrågan fortfarande är stark.

-Hur förvärvstakten ska hållas uppe med en aktie som tappat 90 procent från toppnivåerna. Sannolikt krävs mer betalning med kontanter framöver.

-När kommer intäkterna från projekt som till exempel Brikks, en mjukvara för bredbandsportaler. Beskedet att Framfabs italienska samarbetspartner Blu drog sig ur budgivningen kring italienska UMTS-licenser har varit ett tydligt bakslag för Framfab.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF