Lönsam konsult står stark i kris

Konsultföretaget Acando är överlevaren som vuxit mest sedan förra lågkonjunkturen. Nu börjar det kärva igen. Aktien är köpvärd.

Det finns en fråga som konsult­bolagschefer brukade älska att svara på: ”Har ni fler eller färre anställda om ett år än i dag?” Svaret var givet: fler. Konsultbolagen är beroende av mer personal för att växa i takt med de löften som aktie­ägarna har fått. Därför var det en smula oroande att höra svaret från Lars Wollung, vd och koncernchef vid it- och managementkonsulten Acando:

– Jag vågar inte lämna någon prognos om den saken.

Acando är konsultbolaget som med nöd och näppe överlevde förra lågkonjunkturen. Företaget kan ses som en sällsynt lyckad sammanslagning av några nästan-haverier från åren efter millennieskiftet:Resco, Frontec och Acando. Som ett minne från den tiden bär bolaget bland annat med sig stora ackumulerade förlustavdrag som gör att det slipper skatta för vinster på 500 miljoner kronor under de närmaste åren.

Från att ha varit ett av de minsta i sitt slag på börsen har bolaget kommit att bli ett av de största med 1 100 anställda i sex länder . På börsen har aktien fallit mindre än börsen som helhet, nedgången under året är måttliga 21 procent vilket gör att bolaget tillhör vinnarna i branschen. Bara prestige­konsulten HiQ och jätten Tieto Enator är numer större mätt i börsvärde.

Acandos största konkurrenter utgörs främst av internationella bolag som Cap Gemini, Accenture och IBM. Bolagets kvartalsrapport häromveckan visade att bolaget har gjort sitt bästa kvartal hittills. Rörelse­marginalen i Sverigeverksamheten, som står för två tredjedelar av försäljningen, ligger på drygt 10 procent. Rekord.

Vilken riktning tar utvecklingen nu?

På plussidan ligger en rad faktorer. Bolaget har en ovanligt stabil bas för att vara i it-konsultbranschen. Drygt hälften av konsulterna jobbar med att implementera system från jättarna Microsoft och SAP. Vidare­utveckling av mjukvaror kommer alltid att ske och därmed behövs kon­sulter.

Dessutom har bolaget aktivt minskat sitt beroende av storkunder. För två år sedan stod de fyra största kunderna för 59 procent av försäljningen, där Volvo var den enskilt största med 20 procent. Två år senare är motsvarande siffror 35 procent och mindre än 10 procent.

Bolaget har dessutom kunder i en lång rad olika branscher, men mest i storföretag i stabila branscher, som energi och läke­medel. På Fordägda Volvo Person­vagnar har bolaget bara 15 konsulter.

På minussidan finns två faktorer. En lurande goodwillfälla på 467 miljoner kronor som kan slå igen. Och den vikande konjunkturen. Eller som Lars Wollung säger:

– Av våra 15 kontor är det bara på en plats vi känner av konjunkturavmattningen. Det är i Göteborg och där är situationen bekymmersam.

I Stockholm och Mälardalen går det där­emot riktigt bra, och blir det en rejäl konjunkturavmattning kan fallet, och före­tagets kostnader, dämpas med små åtgärder. Acando har ett par hundra underkonsulter som tjänar som buffert.

Bolagets värdering är inte mycket att orda om. I år blir det rekordvinst i rörelsen och vinsten per aktie landar på två kronor, p/e- tal 5 (eller 4 om kassan räknas bort). Med försiktiga antaganden om nästa år är siffrorna desamma då. Direktavkastningen ligger på 5,5 procent om aktieägarna får 60 öre. Och bolaget står på en stark finansiell grund med en soliditet på 63 procent. Det egna kapitalet på 9 kronor per aktie är inte mycket lägre än aktiekursen. Avgörande är att huvud­ägaren, Österrikesvensken Alf Svedulf, under hösten har ökat sitt innehav till 11 procent.

Acando är köpvärt upp till 16 kronor.

Nyckeltal

Acando, mkr 2007 2008p 2009p

Försäljning 1 345 1 500 1 600

Res e fin 106 135 140

Vinst per aktie, kr 1,44 1,78 1,85

p/e-tal, vid kurs 9,50 6,6 5,3 5,1

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.