Lyko ökar omsättning men minskar resultatet under andra kvartalet

E-handelsbolaget Lyko redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
Lyko

Omsättningen steg 15,3 % till 609,2 miljoner kronor (528,5). Bruttovinstmarginalen uppgick till 45,1 % (43,2).

Rörelseresultatet blev 11,9 miljoner kronor (23,4), med en rörelsemarginal på 2,0 % (4,4).

Resultatet efter skatt blev 5,5 miljoner kronor (17), en minskning med 67,6 % mot föregående år.

”Jag är väldigt nöjd med att vi har tillväxt på samtliga våra marknader och att vi har tillväxt alla månader, vilket återigen bevisar att vår modell fungerar. Vi fortsätter att ta kostnader för vår europeiska satsning men ser att vi lyckas i relativa tal sänka både marknadsförings- och logistikkostnader under kvartalet. Allt tyder på att Europa följer samma mönster som när vi tidigare gått in i nya marknader”, uppger vd Rickard Lyko i rapporten.

Kunderna återkommer till butiker. Retail växte 47 % och utgör 16 % av omsättningen i kvartalet.

Lyko, Mkr Q2-2022 Q2-2021 Förändring
Nettoomsättning 609,2 528,5 15,3%
Rörelseresultat 11,9 23,4 -49,1%
Rörelsemarginal 2,0% 4,4%
Nettoresultat 5,5 17 -67,6%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets