MAN bekräftar Scania-intresse



Nu bekräftar MAN intresset för fordonskoncernen Scania. Logiken bakom att kombinera MAN och Scania uppges vara tilltalande. Men på Scania togs man enligt Affärsvärldens uppgifter på sängen och storägaren Investors inställning är oklar.

Tillsammans skulle MAN och Scania bli Europas ledande lastbilsföretag som skapar en plattform för lönsam tillväxt. Det skriver MAN i ett pressmeddelande. Mer information kommer att lämnas under nästa vecka.

Det kortfattade beskedet kom alltså idag, efter spekulationerna som pågått intensivt sedan Scania handelsstoppats igår eftermiddag. Aktien stiger idag 8,5 procent till 422,50 kronor.

Scania är sparsmakade med kommentarer. Scanias informationschef Cecilia Edström säger till Nyhetsbyrån Direkt att bolaget inte haft någon kontakt med MAN och inte fått mer information än det som finns i MAN:s pressmeddelande på onsdagen.

Och enligt Affärsvärlden.se:s källor kommer uppgifterna om ett samgående med MAN som en överraskning för Scanias styrelse.

Det har också orsakat stor förvåning.

– Det kommer att bli uppror internt, säger en källa.

Även vd Leif Östling sägs ha varit oinformerad.

– Du får fråga MAN, var hans enda kommentar i morse.

Även efter MAN:s besked vill inte Leif Östling säga något.

– Jag har inte kommentarer, säger han till Affärsvärlden.se.

Även Investor är avvaktande med kommentarer.

– Vi får avvakta och se om det kommer ett konkret bud i nästa vecka. Då ska vi ta ställning till det och väga det mot andra alternativ. Vårt mål är att göra det som är bäst för Scania och för våra aktieägare, säger informationschef Fredrik Lindgren.
Enligt i Dagens Industri kommer Investor att sälja sitt innehav. Stämmer det så måste det innebära att Peter Wallenberg Jr, som sitter i både Investors och Scanias styrelse, känt till MAN:s intresse.

– Vilka eventuella kontakter vi har haft tidigare med olika parter är inget som jag kommer att redovisa externt, säger Fredrik Lindgren.

Hur kommer Peter Wallenberg Jr att hantera situationen om det kommer ett bud?
– Jag vet inte om han har tagit ställning till det ännu. Jag får diskutera det med honom. Om det blir intressekonflikter får han väl avstå från att delta i vissa beslut.

MAN har tidigare varit intresserat av Scania. Men då föll det på att Leif Östling var motståndare till affären.

Leif Östling har tidigare predikat tesen att fusioner mellan tillverkare som slåss på samma marknader bara gynnar konkurrenterna. Det var också hans invändning mot en sammanslagning med Volvo.

Det är dock fullt möjligt att Investor som storägare, med 10,8 procent av kapitalet och 19,3 procent av rösterna kan ha förhandlat “över huvudet” på styrelse och ledning i Scania.

Det skedde tidigare, när Investor i slutet av 90-talet förhandlade med olika tillverkare, bland annat Daimler Chrysler.

Wallenbergstiftelserna kontrollerar 5,8 procent av aktierna och 10,6 procent av rösterna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.