”Människor vill äga sin fjällstuga”
Mats Årjes sitter i bilen från Stockholm på väg upp till Sälen. Han åker mycket bil och i stället för att lyssna på ljudböcker, vilket han har försökt med ett par gånger, blir det en hel del radio, telefonsamtal och telefonmöten. Han säger att det är ett effektivt sätt att utnyttja tiden när han kör mellan huvudstaden, Skistars nordiska orter och vidare hem till Leksand.
Med åren har Sälen blivit den största skiddestinationen i Skistar-familjen (räknat i antal besökare). I Sälen hade Mats Årjes en fjällstuga när barnen var mindre, men han har även en personlig relation till det växande Åre. Det var där han bodde när han gick skidgymnasiet i Järpen. Att familjen så småningom sålde fjällstugan i Sälen innebar att de gick emot en rådande trend.
– Nu vill människor i större utsträckning äga sin fjällstuga. Den trenden har aldrig varit så stark som nu och det är någonting som vi pratar om varje dag, men frågan är hur länge det håller i sig, säger Mats Årjes.
Fastighetsutveckling och logistik är numera centralt när det gäller en skiddestination. När Årjes tillträdde som vd för 15 år sedan fanns det inte som en enskild del inom bolaget men det är någonting som kommer alltmer. I våras sålde till exempel Skistar mark för 139 miljoner kronor, med en realisationsvinst på 63 miljoner kronor. Företaget äger numera mark i Sälen och på några attraktiva områden i Åre, lite i Hemsedal och lite i norska Trysil.
Förra året expanderade Skistar utanför Skandinavien för första gången, till St. Johann, i Tyrolen, Österrike. Annars är det framför allt amerikanska destinationer som Mats Årjes inspireras av när det gäller effektiviteten på en skidort. Det är inte den autentiska gamla gruvorten Aspen som imponerar mest utan enskilda projekt i exempelvis Beaver Creek och Copper Mountain.
När det gäller boenden på skidorter är relationen mellan så kallade varma och kalla bäddar avgörande, det vill säga belagda och icke-belagda, ofta privatägda. Bolag som Skistar försöker locka till sig skidturister så att man får en jämn beläggning under säsongen. Därför erbjuder Skistar rabatterade veckor för barnfamiljer i Sälen i januari.
– Effektiviteten måste matcha gästvolymen och det finns destinationer som har jätteproblem eftersom kalla bäddar har blivit för många i förhållande till varma, säger Mats Årjes.
Själv har han runt 20 skiddagar per år, men om man ser till dagar som han bara åker för nöjes skull är det kanske hälften. Senaste gången han körde utför var i österrikiska Kitzbühel, i samband med den alpina världscuptävlingen.
Inför årets vintersäsong har Skistar investerat drygt 150 miljoner kronor på samtliga destinationer.
Det är allt ifrån nytt hotell i Hemsedal, två nya liftar i Tyrolen och nya lägenheter i Sälen. Inför alpina VM i Åre för tio år sedan gjordes en del stora investeringar, exempelvis en extra fartanläggning för super G och störtlopp och det innebär att bolaget inte behöver investera stort inför kommande Alpina VM 2019.
Vad gäller utländska turister sägs det ofta att en svag krona gynnar Skistar.
– Jag vet inte i vilken utsträckning folk planerar sin skidsemester efter kronkursen men vintersemester är en ganska stabil företeelse, säger Mats Årjes.
Då är flygplatsen i Sälen/Trysil desto viktigare, åtminstone på sikt.
– Dels innebär det en ytterligare möjlighet att ta sig från Sälen och Trysil och dels kan vi nå marknader som vi ännu inte har bearbetat. Det blir till exempel relativt kort restid från såväl England som Nederländerna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.