Meda
Meda: Dymista blir största produkten under 2014
Det säger Medas vd Jörg-Thomas Dierks under dagens telefonkonferens i samband med rapporten för det första kvartalet 2014.
Dymista är en säsongsprodukt med störst försäljning i samband med pollensäsongen. I Europa noterades en tidig start av högsäsongen för produkten efter de milda vintern. I USA är allergisäsongen däremot fördröjd i år med omkring en månad efter en kall vinter.
Marknadsandelen för Dymista i Tyskland har gått från 5 procent i januari till 16 procent i april med stöd då allergisäsongen inleddes.
Störst marknadsandel har Dymista i Irland med en andel på 28 procent. I Österrike ligger marknadsandelen på 16 procent. I Sverige och Finland ligger andelen på 9 respektive 8 procent. Därefter följer Italien med 7 procent, Schweiz med 5 procent, USA på 4 procent och Storbritannien där marknadsandelen ligger på 2 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.