Meda: Dymista blir största produkten under 2014

Meda bedömer att allergiläkemedlet Dymista kommer att bli bolagets största produkt sett till försäljning under 2014.

Det säger Medas vd Jörg-Thomas Dierks under dagens telefonkonferens i samband med rapporten för det första kvartalet 2014.

Dymista är en säsongsprodukt med störst försäljning i samband med pollensäsongen. I Europa noterades en tidig start av högsäsongen för produkten efter de milda vintern. I USA är allergisäsongen däremot fördröjd i år med omkring en månad efter en kall vinter.

Marknadsandelen för Dymista i Tyskland har gått från 5 procent i januari till 16 procent i april med stöd då allergisäsongen inleddes.

Störst marknadsandel har Dymista i Irland med en andel på 28 procent. I Österrike ligger marknadsandelen på 16 procent. I Sverige och Finland ligger andelen på 9 respektive 8 procent. Därefter följer Italien med 7 procent, Schweiz med 5 procent, USA på 4 procent och Storbritannien där marknadsandelen ligger på 2 procent.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.