Meda
Medas överraskande bakslag i Nordamerika
Försäljningen i USA uppgick till 566 miljoner kronor under perioden april till juni vilket kan jämföras med försäljningen på 575 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2013. Utvecklingen innebär en försäljningsminskning med 1 procent (3 procent i fasta växelkurser) samt en organisk försäljningsutveckling på minus 2 procent.
Den svaga försäjningen i Nordamerika kommer överraskande efter att Nordamerikaförsäljningen under årets första kvartal ökade med 13 procent.
Enligt bolaget orsakades hacket i tillväxtkurvan för det andra kvartalet
främst av generisk konkurrens för allergipreparatet Astepro medan försäljningen av den nya allergimedicinen Dymista ökade 30 procent under perioden.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.