Medas överraskande bakslag i Nordamerika

Medas försäljning på den viktigaste av världens läkemedelsmarknader, Nordamerika, var oväntat svag under årets första halvår. Det framgår av halvårsrapporten som presenterades på onsdagen.

Försäljningen i USA uppgick till 566 miljoner kronor under perioden april till juni vilket kan jämföras med försäljningen på 575 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2013.  Utvecklingen innebär en försäljningsminskning med 1 procent (3 procent i fasta växelkurser) samt en organisk försäljningsutveckling på minus 2 procent.

Den svaga försäjningen i Nordamerika kommer överraskande efter att Nordamerikaförsäljningen under årets första kvartal ökade med 13 procent.

Enligt bolaget orsakades hacket i tillväxtkurvan för det andra kvartalet

främst av generisk konkurrens för allergipreparatet Astepro medan försäljningen av den nya allergimedicinen Dymista ökade 30 procent under perioden.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.