CTT Systems
Mer bränsle i kursraketen
Tredje och fjärde kvartalet 2014 blev urstarka kvartal som speglade den lönsamhetspotential vi såg i bolaget men räknade med att se först längre fram. Rörelsemarginalen under kvartalen blev 23,9 respektive 19,1 procent. De främsta drivkrafterna var en ökad andel försäljning av initiala reservdelar (IP) till Dreamliner-programmet samt den allt starkare dollarn. För helåret landade rörelsemarginalen, exklusive engångsposter i dotterbolaget Catron, på 14,9 procent.
I bokslutets vd-ord är vd Torbjörn Johansson tydlig med att 2015 blir ett konsolideringsår som inte kommer att kunna matcha fjolårets tillväxt på 30 procent. Den främsta förklaringen är att IP-försäljningen till Dreamliner-programmet inte kommer att nå upp till fjolårets ovanligt höga nivå. Draghjälp kommer i stället i huvudsak från valuta där CTT gynnas av att sälja i dollar.
Fjolårets snittkurs på 6,86 kronor ska ställas mot nuvarande kurs på drygt 8,40 kronor samt de 8,10 kronor som CTT valutasäkrade 7,8 miljoner dollar till i början av året. Så även om 2015 volymmässigt blir ett mellanår borgar dollarförstärkningen för tillväxt och marginallyft. Ledningen flaggar för att omsättningen under första kvartalet blir över fjolårets på 45 miljoner med en rörelsemarginal 15–19 procent.
Efter uppvärderingen är CTT-aktien inget fynd, men alltjämt en aktie att behålla. Även om innevarande år blir lugnare på tillväxtfronten ser det klart bättre ut redan 2016. Först och främst för att Boeing då ökar Dreamliner-produktionen från tio till tolv plan per månad. Men även för flera möjliga andra affärer.
Easyjet är mycket nöjda med CTT:s avfuktningssystem, varför en order under våren ter sig sannolik. Under våren börjar dessutom ett annat lågprisbolag, Germanwings, att utvärdera systemet. Andra tillväxtmöjligheter inkluderar Boeings 777X samt försäljningssamarbetet med den amerikanska jätten B/E Aerospace. Köp med riktkurs 47 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.