Mer kräm i luren
Beskedet under hösten att mobiljätten Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo på bara ett år har gått från att ignorera Apple till att se det amerikanska bolaget och dess Iphone-modeller som huvudkonkurrenter är ett tidens tecken på hur snabbt trenderna skiftar inom telekomsektorn. Nokias senaste drag, att erbjuda “fri” musik i ett år, är direkt riktat mot just Apples telefoner.
Från att för några år sedan i huvudsak ha erbjudit lurar med prat och textmeddelanden har branschen alltmer gått till att sälja allt från musik och kameror till specialproducerad videounderhållning för mobiltelefoner.
– Trenden går hela tiden mot allt mer mobilt. Mobilitet och integration av mobilt bredband i datorer är en av de allra viktigaste trenderna just nu, inte minst bland företagsanvändare. Om några år skrattar vi åt de här donglarna, bredbandspuckarna, som dagens mobilkunder använder sig av, säger Mats Oretorp, marknadschef för datortillverkaren Dell i Europa.
Det som de stora mobiltillverkare inte gör kommer redan från det kandensiska företaget RIM, Research in Motion, som tillverkar de smarta telefonerna Blackberry. Bolaget har på bara några år skaffat sig och befäst en position som dominerande aktör i nischen för dem som vill vara ständigt uppkopplade till internet. Den som drar ut trenderna framöver finner att kraven på mer mobil närvaro av allt att döma håller i sig. Allt annat vore en sensation.
Nästa år blir också året när fyra svenskrelaterade telekombolag ska visa korten på allvar.
Först ut är Telia sonera, vars nye vd Lars Nyberg redan i februari väntas presentera ett nytt omfattande sparpaket. Bolagets grundproblem, högre kostnader än vad konkurrenterna har, kvarstår och märks i allt högre grad när större delar av teletrafiken blir mobil.
Nästa viktiga besked är det om Ericssons framtid. Bolaget säljer mobiltelesystem som aldrig förr men lyckas inte hålla marginalerna uppe på grund av prispressen i branschen. Är det någon snabb lösning att vänta framöver? Knappast. Analytikerna tror inte det och inte heller Ericssonledningen.
Så till det minsta, men kanske mest högprofilerade mobiltelefonbolaget i Sverige, nämligen 3. Bolagets framtid avgörs under nästa år. Den nye vd:n för 3 i Skandinavien, Peder Ramel, har precis som sin företrädare lovat att bolaget ska gå med vinst nästa år. Det vill till att det blir verklighet för annars står nog bolaget, som delvis kontrolleras av Wallenbergfamiljen, på Investors säljlista.
Ett fjärde bolag som har hamnat i guldsits är det lilla Stockholmsbaserade Wayfinder, som levererar mjuk- och hårdvara för GPS-positioneringssystem. Beskedet att en elektronisk vägvisare utsetts till årets julklapp kan kanske avfärdas som ett kommersiellt jippo, men det går inte att avfärda Nokias ambitioner att kartsystem inom bara några år ska vara lika vanliga som kameror i mobiler är i dag. Wayfinder har ett marknadsvärde, sedan kassan räknats bort, på modesta 150 miljoner kronor. Världens största tillverkare, Nokia, köpte förra hösten en egen kartillverkare, tyska Navteq, och under året har två andra tillverkare gått samman sedan TomTom köpte Tele Atlas. Får Wayfinder bara en bråkdel av leveranserna till Nokias konkurrenter, närmast till hands är Sony Ericsson, går bolaget mot en skördetid.
Så över till en av telekombranschens största utmaningar. Som gör att den allomfattande mobila drömmen kommer att förbli just en dröm under många år framöver. Det handlar förstås om batterikapaciteten. Den gynnas inte av positioneringssystem. Eller av andra nya tekniska finesser heller för den delen. Exempel på telefoner som laddas ur på några timmar efter att positioneringssystemet slagits på är legio. Samma sak gäller för den som vill bredbandssurfa trådlöst på sin knädator. Ingen vågar räkna med längre batteritid än ett par tre timmar. Och vad är det för mening med trådlös uppkoppling för den som ändå måste vara uppkopplad med en sladd mot elkontakten?3 trender * Smarta mobiltelefoner ersätter datorer. * Tjänster hellre än prylar. * Lönsamhet hellre än tillväxt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.