Metaller ner efter bilbesked

På råvarumarknaden har oljan noterat uppgång på onsdagen, men ligger fortsatt kvar klart under 50 dollar per fat efter måndagens kraftiga prisras.

På råvarumarknaden har oljan noterat uppgång på onsdagen, men ligger fortsatt kvar klart under 50 dollar per fat efter måndagens kraftiga prisras.

Positiv utveckling på aktiemarknader i USA och Asien stöder onsdagens prisuppgång.

På basmetallmarknaden är det nedgångar med i storleksordningen 1 procent, med undantag för nickel som är upp i samma storleksordning. Svag bilförsäljning oroar.

Klockan 8.14 var råolja med leverans i januari 63 cent upp till 47:59 dollar per fat i den elektroniska handeln på Nymex. Brentoljan noterades samtidigt till 45:90 dollar per fat i London, motsvarande en uppgång på 46 cent.

Vid golvhandelns stängning på New York Mercantile Exchange klockan 20.30 på tisdagen låg priset på ett fat WTI-olja på 47:30 dollar, 1:98 dollar ner jämfört med måndagen.

“Vi kommer inte att se en återhämtning i oljemarknaden förrän Opec stryper produktionen rejält, eller att ekonomin återhämtar sig och börjar pressa upp efterfrågan igen”, sade Gene McGillian, analytiker vid Tradition Energy, till Bloomberg News på tisdagen.

Den positiva utvecklingen på aktiemarknaden på onsdagen har stöd av centralbanksåtgärder från USA och Japan på tisdagen.

I eftermiddag, klockan 16.35, är det dags för den veckovisa oljelagerstatistiken från USA.

Förra veckan steg bensininköpen i landet med 1,7 procent, enligt en rapport från MasterCard, men det motsvarar ändå en nedgång med 0,3 procent jämfört med samma period förra året. Efterfrågan på drivmedel har fallit då USA:s, Japans och Europas ekonomier saktat ner.

Eftermiddagens lagerstatistik väntas visa uppgång för tionde veckan på raken. Råoljelagren väntas öka med 1 miljon fat per dag. Även bensin- och destillatlagren väntas öka, enligt Bloombergs prognos.

Vissa analytiker tror att den globala efterfrågan på råolja är på väg att minska, för första gången sedan 1983. Den synen medför att det inte ens är säkert att koordinerade utbudsminskningar, från i första hand Opec, kan hindra oljepriset från att falla ytterligare på kort sikt.

I den situationen, med fallande priser, har länder som är beroende av sin oljeexport incitament att fuska, och sälja mer än beslutade kvoter tillåter.

“Att försöka finstämma produktionsvolymer i denna ekonomiska situation är lite som att klippa sig på Titanic”, säger Antoine Halff, på Newedge USA, till Wall Street Journal.

På basmetallmarknaden har priset på aluminium fallit för sjätte dagen i följd i Asien, efter att lagren ökat till de högsta på fjorton år som en konsekvens av att den globala ekonomiska avmattningen underminerat efterfrågan. De aluminiumlager som övervakas av LME, London Metal Exchange, har nästan fördubblats sedan början av året. Samtidigt har priset på aluminium fallit med runt 30 procent.

Aluminium med leverans om tre månader noterades på morgonen ned med 0,7 procent till 1.689 dollar per ton.

“Svag bilförsäljning tyder på att efterfrågan på metaller snabbt försvagas” vilket är särskilt negativt för aluminium, nickel och zink, enligt Tobias Merath, chef för råvaruanalys på Credit Suisse Group.

I november sjönk GM:s försäljning i USA med 41 procent. Motsvarande siffra för Ford var -31 procent. Toyota minskade 34 procent. Honda minskade 32 procent. Framförallt General Motors är i en pressad sits, och ska bland annat leta efter en köpare till Saab, enligt uttalanden från GM:s näst högste chef Fritz Henderson.

GM ber USA:s regering om 18 miljarder dollar i lån och ytterligare 6 miljarder i kreditutrymme. Om GM inte får pengarna kan biljätten gå omkull. De första 4 miljarderna är avgörande. Det finns ingen plan B, sade Fritz Henderson i GM-ledningen, när företaget sent på tisdagskvällen svensk tid presenterade sin räddningsplan för USA:s kongresspolitiker.

På morgonen visar nickel med leverans om tre månader, som enda basmetall, en uppgång, med 0,4 procent till 9.540 dollar per ton. Zink med samma leveranstid visar en större rörelse ner, med 0,8 procent till 1.160 dollar per ton.

Koppar med leverans om tre månader noterades ned med 1,3 procent till 3.508 dollar per ton.

Bly med samma leveranstid noterades ned 1,7 procent till 1.070 dollar per ton.

På ädelmetallmarknaden pressas framförallt platina, som används i katalysatorer, av den minskade bilförsäljningen. Bilindustrin svarar för nästan två tredjedelar av platinakonsumtionen. På morgonen är dock platina upp, med 2,6 procent.

Guld med omedelbar leverans visar på onsdagens morgon en nedgång med 0,4 procent till 779:13 dollar per uns.

Marknadstemperaturen ca klockan 8.14

Olja, Nymex 1st Month Future 0:63 USD 47:59 USD

Olja, ICE Brent 1st Month Future 0:46 USD 45:90 USD

Aluminiumtermin, LME 3 mån -11 USD 1.689 USD

Koppartermin, LME 3 mån -47 USD 3.508 USD

Blytermin LME 3 mån -19 USD 1.070 USD

Zinktermin, LME 3 mån -9 USD 1.160 USD

Nickeltermin, LME 3 mån 35 USD 9.540 USD

Guld, spot -3:22 USD 779:13 USD

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet