Miljarderna dödade kreativiteten

Spelutvecklaren Markus ”Notch” Persson blev mångmiljardär när hans företag Mojang såldes till Microsoft 2014. Men i stället för att leverera nya spelsuccéer tog framgången död på kreativiteten och kändisskapet blev en förbannelse.

Allt började 2009 som ett litet fritidsprojekt. Hemma i lägenheten i Kärrtorp satt Markus Persson och kodade det som skulle bli Minecraft. Att det han höll på med skulle bli ett av världens mest framgångsrika spel hade han inte en susning om.

Men det skulle snart bli ändring på det. Redan året därpå skrev Computer Sweden en hyllningsartikel med rubriken: ”Toksuccé för Markus Perssons indiespel Minecraft”.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets