Min chef är stilpolis

Veckans frågeställare har fått kritik för sin personliga framtoning av sin chef och känner sig kränkt. Ta reda på vad han har för anledning att kritisera dig och agera utifrån det, råder Gunilla Arhén.

FRÅGA: Jag är anställd i ett stort företag och är ansvarig för några produkter med kundkontakt. Började här som trainee. Mitt ansvarsområde är stimulerande och spännande. Samarbetet med mina kollegor och medarbetare går bra och jag håller på att träffa våra större kunder. Allt fungerar bra. Därför är jag förvånad och uppriven efter ett enskilt samtal med min chef.

I stället för positiva kommentarer om mitt goda resultat kritiserar han mitt klädval, utseende och framtoning. Han påstår att kunderna har haft synpunkter på de här sakerna.

Jag skulle vilja säga upp mig och lämna företaget i dag, men behöver lönen. Jag har samtalat med några studiekamrater och de är lika förvånade som jag. Nu undrar jag, är det normalt att chefer lägger sig i den här typen av saker? Han kritiserar faktiskt mig som person och det har jag svårt att acceptera.

Signatur “Kränkt”

SVAR: Eftersom du reagerat negativt på din chefs kommentarer måste du hitta ett sätt att komma vidare. Det är alltid svårt att bedöma vad som är fakta och vad som är känslor i ett fall som detta.

Du har två alternativ, att stanna eller säga upp dig. Väljer du det senare måste du vara medveten om att nästa presumtiva arbetsgivare antagligen vill veta varför. Då måste du ha en bra förklaring. Du riskerar att hamna i ett onödigt underläge. Därför bör du vara kvar och kanske söka nya jobb utan att först säga upp dig, eller söka reda ut vad som är problemet i situationen.

Kan det vara så att din chef är orolig för att era konkurrenter ska komma bättre överens med era kunder än ni på grund av dig och din framtoning? Har han anledning att vara orolig? Är det han som är överdrivet känslig? Eller ligger det något i det han säger?

Jag var nyligen på kurs hos Disney i USA och fascinerades av deras sätt att se på sina medarbetare. När de jobbar är de “on stage” (på scenen). Vare sig de spelar Musse Pigg i nöjesparken eller är direktörer. Chefer och medarbetare spelar sina roller och förväntas klä sig för att uppfylla just den rollen. De har en nogsamt framtagen policy för hur medarbetare ska klä sig, sminka sig, vilka skor de ska ha och så vidare. Kan det vara så att ditt företag har outtalade uppfattningar om hur chefer och medarbetare ska agera när de är anställda? Finns det någon policy angående klädsel och bemötande av kunder i ditt företag? Om så – har du fått information om den tidigare? Företaget har sina förväntningar på medarbetare och chefer, vilka i sin tur har sina värderingar och förväntningar.

Om era uppfattningar är för vitt skilda, bör du kanske börja söka nytt jobb. Men tänk igenom ifall det möjligen ligger något i vad din chef säger. Var lyhörd, tänk igenom om du tror att det kan ligga något i kritiken, försök hitta en bra samtalspartner. Lycka till!

GUNILLA ARHÉN

Civilekonom, vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt personer inom näringslivet. Författare till fem böcker, den senaste heter “Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter”.

Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriarradgivaren@affarsvarlden.se

(Alla publicerade frågeställare är anonyma)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.