Minecraft-skaparen: Jag vägrar bli en tråkig miljardär

I en stor intervju med det amerikanska affärsmagasinet Forbes berättar Minecraft-skaparen Markus ”Notch” Persson om vad som fick honom att sälja spelbolaget Mojang till Microsoft och varför han känner sig sårad av sina gamla kollegors reaktion på försäljningen.

Knappt en halv minut efter att Markus Persson twittrat ut frågan om någon ville köpa hans bolagsskapelse Mojang ringde Microsoft. Kort därefter var affären klar och den amerikanska it-jätten köpte den svenska spelutvecklaren för 2,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 20 miljarder kronor.

Markus Persson, som vid försäljningen ägde 70 procent i Mojang, blev dollarmiljardär över en natt och i år finns han för första gången med på Forbes lista över världens rikaste personer. Tidskriften beräknar hans förmögenhet till 1,3 miljarder dollar.

I hans första stora intervju efter försäljningen berättar den 35-åriga svensken om hur rädd han var för reaktionerna från spelarna när nyheten om försäljningen blev offentlig. Men han trodde fel. 

– Folk tog det förvånansvärt bra, säger han till Forbes.

Däremot blev flera av medarbetarna på Mojang besvikna. Enligt Forbes är några av dem fortfarande kyligt inställda till Markus Persson.

– Jag skämde bort dem och deras reaktion sårar mig, säger han till Forbes.

Det har gått ungefär ett halvår sedan Microsoft annonserade förvärvet. Markus Persson har köpt ett hus i Beverly Hills i Los Angeles för drygt en halv miljard kronor. Han har också lagt en hel del pengar på att färdigställa kontoret på sitt nya företag. Där har han bland annat låtit installera ett dj-bås, en fullt bemannad bar och hemliga rum som göms bakom bokhyllor.

– När jag var liten hade vi inte särskilt mycket pengar, så jag tänkte att om jag någonsin blir rik ska jag inte bli en av de där tråkiga rika människorna som inte spenderar pengar, säger han till Forbes.

 

 

nullnull



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.