Mobila kartor hett byte
Vem behöver mobiltelefonen till mer än att ringa? Allt fler, visar det sig. När snart sagt varje mobiltelefon har en inbyggd kamera jobbar branschen nu som bäst med att introducera nästa storsäljare, att bygga samman de digitala musikspelarna med mobiltelefonerna. Det bästa exemplet i den vägen är amerikanska Apples lansering häromveckan av sin Iphone, en sammanbyggd mobiltelefon och musikspelare som finns till försäljning i sommar.
Men i skymundan pågår positioneringen inför nästa massmarknadsprodukt i mobiltelefonen, nämligen navigationssystem.
– Jag skulle nog säga att navigeringssystem i mobilen har samma potential som både kamerorna och musiken. Vi bedömer det som att det har riktigt stor potential, säger Andreas Lundin, försäljningschef för Skandinavien vid den finländska telejätten Nokia.
De här möjligheterna har satt fart på en rad kart- och positioneringsbolag, både i Sverige och utomlands. Det senaste uppköpet skedde i förra veckan när Luleåföretaget Nordnav, som gör programvara för att hantera satellit-positioneringssystemen GPS och Galileo, såldes till det brittiska börsbolaget Cambridge Silicon Radio för 525 miljoner kronor.
Vad motiverar denna fantastiska prislapp för ett fem år ungt företag med 30 anställda och med en försäljning som under det senaste räkenskapsåret uppgick till sju miljoner kronor?
Först bakgrunden.
Vilket elektronikvaruhus som helst säljer i dag navigeringssystem där din egen eller din bils eller cykels position ritas in på en kartbild på en mindre handhållen dataskärm. Priset i butik i dag ligger på några hundralappar för de billigaste handmodellerna till både 10 000 och 20 000 kronor för de modeller som är särskilt anpassade för till exempel fritidsbåtar.
Branschen domineras av ett par internationella kartbolag, amerikanska Navteq och belgiska Tele Atlas, börsföretag som båda tillhandahåller de elektroniska kartorna för världens alla navigationssystemtillverkare. Därtill finns ett grupp större hårdvarutillverkare, amerikanska Garmin samt nederländska Tom Tom som tillverkar apparater.
I takt med att priserna faller har marknaden för bilpositioneringssystem vuxit i rasande fast. Det brittiska analyshuset Canalys bedömer att antalet sålda enheter steg med mer än 130 procent under förra året till 12 miljoner enheter, en marknad värd 40-50 miljarder kronor. För i år är prognosen en uppgång med ytterligare 75 procent.
Det här är expansiva siffror som lockar mobiltelefontillverkarna. Under de senaste åren har de sålt kringutrustning i form av navigationssystem som kan kopplas ihop med mobiltelefonerna. Microsoft har tidigare sålt en kombinationstelefon och nu i januari presenterade den största fabrikanten, Nokia, sin första telefon med inbyggt positioneringssystem (GPS) och karta.
– GPS-tjänsten i mobilen är extremt mycket i sin linda med det är en enorm efterfrågan just nu när det gäller bilnavigationssystem och vi är övertygade om att mobiltelefonen kommer att ta en väsentlig del av den marknaden. På sikt kommer traditionella positioneringstillverkare att få en väldigt tuff konkurrens i mobiltelefonen. Det är precis på samma sätt som att mobiltelefonerna är världens mest sålda kameror, säger Andreas Lundin på Nokia.
Han får medhåll av en av de minsta aktörerna på marknaden, Göteborgsföretaget Appellos vd Leif Sundström:
– Mobilbaserad navigation är en global tjänstemarknad som befinner sig i startfasen ur kommersiellt perspektiv, även om teknikutvecklingen pågått i flera år, säger Leif Sundström.
I branschen slåss flera olika lösningar och utvecklingsvägar om framtiden. Därmed pågår i praktiken ett slag om vem som ska få intäkterna av kart- och positioneringshanteringen. På ena sidan står telefontillverkarna, som kan ladda telefonerna med kartor för att skapa mervärde, och på den andra sidan finns operatörerna, som föredrar att kartorna distribueras över mobiltelenäten, vilket genererar intäkter för dem.
Nokia gjorde sitt vägval för ett halvår sedan när bolaget köpte den tyska kartleverantören Gate5 och har nu börjat sälja mobiltelefoner med inbyggda kartor som kan uppdateras, antingen på internet eller över mobiltelenäten.
Utöver navigationssystemen tillkommer också annan information som varierar i pris mellan olika tillverkare. Det kan vara restaurangguider, shoppingguider och information om till exempel trafiksituationen, köer och förslag till alternativa vägval. Och systemen larmar om var fartkameror är placerade och även om du kör för fort strax före dem:
– I grunden handlar det om att få tillgång till digitala kartor. Alla vägnät är i princip digitaliserade, till och med stora delar av Kina är täckt. Men för att få mervärde ligger de stora kartbolagen och karttillverkarna och kör längs hela vägnätet och filmar det samtidigt som positionsbestämningen rullar. Sedan skickas all information till konsulter i Indien och kommer sedan tillbaka i förädlad form på kartor, säger Magnus Nilsson, vd vid det lilla NGM-noterade navigations- och positioneringsföretaget Wayfinder.
Hans bedömning är att marknadsgenombrottet har flyttats fram några år men att det är på gång.
Hans bolag, liksom nu uppköpta Nordnav och Göteborgsbaserade Appello, har alla uppvaktats av riskkapitalister som övervägt att köpa hela bolaget.
– Oh ja. Vi har märkt ett intresse för vårt bolag. Men vi har inget behov av att sälja och vi behöver inte pengar. Vi följer våra planer, säger Leif Sundström, vd vid Appello, ett bolag som sysselsätter ungefär 30 personer.
Hans bolag, liksom Wayfinder, lever på de intäkter som genereras av operatörer, till exempel Telia Sonera och nederländska motsvarigheten KPN. Användarna betalar mellan 80 och 100 kronor i månaden för att få tillgång till obegränsad kartinformation och intäkterna delas sedan mellan Appello och operatören.
Liknande bolag har vuxit upp på en rad håll i världen. De flesta är relativt små men representerar en ny nisch av it-bolag. Några av dem är tyska Jentro och nederländska Route 66, båda privatägda. Men här återfinns också större spelare som amerikanska Yahoo, som deläger det franska Webraska, ett bolag vars verksamhet liknar Wayfinders och Appellos.
– Globalt har vi ett fåtal konkurrenter, framför allt israeliska Telmap och amerikanska Telenav. De jobbar också med onlinenavigering som vi gör, säger Appellos vd Leif Sundström.
I branschen talas det nu om att sammanslagningar och konsolideringar av verksamheter är på gång. Exemplet med det uppköpta Nordnav är bara ett. Och så sent som i december övertog amerikanska Navteq, med ett börsvärde på cirka 21 miljarder kronor, ett lokalt kartbolag i USA för cirka 300 miljoner kronor.
– Det pågår redan diskussioner. Jag är ju nedringd av investment bankers som vill diskutera affärer och alla vi konkurrenter inom navigeringssystem pratar med varandra, kan man väl säga, säger Magnus Nilsson, vd vid Wayfinder.
Sammanslagningsdiskussionerna initierades inte minst av det faktum att Nokia satte ned foten för ett halvår sedan och köpte Gate5 i Tyskland.
– Det har aldrig publicerats någon prislapp men jag har hört det från så många olika håll nu att jag tror på det. Och de fick någonstans mellan 1,5 och 1,6 miljarder kronor för bolaget, säger Magnus Nilsson.
Enligt Nilsson har Nokias köp skapat en väldig aktivitet där andra tillverkare, operatörer och kartbolag positionerar sig för sammanslagningar.
– Alla förutser en konsolidering så att det blir färre men större spelare, säger Magnus Nilsson.
________________________________________________________
Aktörerna som slåss om kunderna:
Svenska aktörer:
Appello, Göteborg
Serverbaserad kartinformation.
Kunder: Telia Sonera och nederländska KPN.
Ägare: Privatägt av grundare och bl.a. Ledstiernan-vd:n Alf Blomqvist. 12 anställda.
Nordnav, Luleå och Stockholm
Mjukvarubaserade GPS-antenner.
Kunder: Kart- och navigationssystemutvecklare.
Ägare: Grundarna Per Ludvig Normark och Dennis Akos får över 100 miljoner kronor när företaget säljs till England för minst 525 miljoner kronor. 30 anställda.
Wayfinder, Stockholm
Navigerings- och kartsystem för mobiler.
Kunder: Teleoperatörer och privatpersoner.
Ägare: Noterat i Stockholm med ett börsvärde på cirka 200 miljoner kronor. 85 anställda. En av ägarna, med fem procent av kapitalet, är Per Lindberg, Ericssonanalytiker på Dresdner Kleinwort Investment bank.
Utländska aktörer:
Navteq, USA, digitala kartor.
Börsvärde: 21 miljarder kronor.
Försäljning: 4 mdr kr (2006p). P/e-tal: 24.
Tele Atlas, Belgien, Digitala kartor.
Börsvärde: 11 mdr kr.
Försäljning: cirka 2,3 mdr kr (-06p). P/e-tal: 93.
Tom Tom, Nederländerna
GPS- och navigationsutrustning.
Börsvärde: 34 mdr kr.
Försäljning: 11,5 mdr kr (2006p). P/e-tal: 14.
SirF, USA
Mjukvara för navigation och positionering.
Börsvärde: 9,5 mdr kr.
Försäljning: 2 mdr kr (2006p). P/e-tal: 26.
Trimble, USA
Positioneringssystem. Laser, GPS etc.
Börsvärde: 21 mdr kr.
Försäljning: 7 mdr kronor (2006p). P/e-tal: 24.
Garmin, USA
Navigationsutrustning.
Börsvärde: 79 mdr kr.
Försäljning: 10 mdr kr (2006p). P/e-tal: 22.
Magellan, USA, navigationsutrustning
Ägare: Utköpt av riskkapitalister -06 för 0,8 mdr kr.
Övriga, privatägda
Navigon och Jentro, Tyskland, Telenav, USA, Route 66, Nederländerna, Webraska, Frankrike, Telmap, Israel och Navicore, Finland.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.