Möblera om, tack

Expanda förpackar hippa designade prylar i en otidsenlig konglomerat-struktur. Det har varken givit vinst eller popularitet hos aktiemarknaden. En ny vd, fortsatt renodling till möbler och en bättre konjunktur kan ändra på det.

Vilka likheter finns det mellan glasögonbågar, stolar och skärmväggar?

Design, svarar Expanda (tidigare Syd-ostinvest namnändrat till Rörviksgruppen, senare R-vik och Expanda).

Bolaget sadlade 1999 om till en ny affärsidé: att aktivt äga och expandera in i verksamheter med stort designinnehåll, starka varumärken och exportpotential. Utgångspunkten var att rörelserna skulle korsbefrukta varandra. Delade erfarenheter skulle skapa synergier och ge bolaget konkurrensfördelar. Men än så länge har ledningen inte bevisat var sig sin eller konceptets genialitet.

Drygt halva Expandas omsättning kommer från bolag som köpts in efter 1999. De flesta verksamheter är i dag i sämre form än innan de hamnade i Expandas händer. Om det är dålig tajming, eller oskicklighet, är oklart. Klart är att det är ett orostecken.

Vd Jan Ove Forsell har gång efter annan fått äta upp påståendet att bolagets mål är att nå en omsättning på en miljard kronor. Förvärv skulle ordna saken 2001, sedan 2002 och nu vågar han inte ange någon tidpunkt. Vinst- och omsättningsvarningen förra veckan sänkte både kurs och förtroende ytterligare. Årets vinst blir den lägsta på fem år och i drygt två års tid har aktien varit i utförslöpa.

Den dystra utvecklingen lär lägga sordin på vårens bolagsstämma när Forsell ska lämna över vd-skapet till Marcus Larsson, chef för dotter- och möbelföretaget Lammhults/Gärsnäs.

Med Larsson som vd är den sannolika vägen för Expanda fortsatt renodling mot möbler. Möbelföretagen kan knytas hårdare till varandra för att på ett bättre sätt ta tillvara samordningsfördelar.

Att köpa Expanda handlar om att tro på en turn-around. Förebilder finns på nära håll. Branschkollegorna armaturföretaget Fagerhult och badrumsföretaget Svedbergs tillhör de mest välskötta bolagen på börsen med nettomarginaler på 7 och 9 procent. Båda är hårt fokuserade.

På Expandas säljlista finns den udda tillverkningen av pakethållare. Det är även svårt att på lång sikt se vitsen med att behålla Skaga, en rörelse i glasögonbågar. Ett tecken på att säljbeslutet i praktiken är fattat kom i förra veckan med beskedet att lägga ned större delen av den egna produktionen för att fokusera på design och handel.

En genomgång av Marcus Larssons prestationer i Lammhults, där han varit vd sedan 1997, visar att det är bäst att inte ta ut någon snabb seger i förskott. Efter en topp 1999-2000 är Lammhults försäljning tillbaka på 1998 års nivå och rörelseresultatet där det var 1999. Köpta Gärsnäs har hittills varit en minuspost.

För den som har lite tålamod avskräcker ändå inte värderingen. I år, baserat på Expandas nedjusterade prognoser, blir vins-ten 0,85-1,25 kronor per aktie. Jan Ove Forsell menar att inget egentligen har förändrats inför nästa år och tror därför fortfarande på 4-5 procents nettomarginal. Med en något bättre försäljning ger det en vinst på runt 3 kronor per aktie och ett p/e-tal på låga 9.

Men bolaget har haft fel förr. Den exporttunga möbelverksamheten har visat sig vara mer konjunkturkänslig än armaturer och badrum. För ett köpa aktien krävs därför också en tro på fortsatt ren-odling som kan ge förhoppningar om vinstnivåer i klass med Fagerhult och Svedbergs. Sådana tecken finns och Affärsvärlden bedömer aktien som köpvärd.

Tid av tillväxt
(Mkr) 2002(p) 2003(p) 2004(p)
Omsättning 675 700 725
Rörelseres. 20 45 60
Res.f.skatt 10 35 50
Vinst/aktie, kr 1,20 3,00 4,25
P/e-tal 23 9 7

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.