Motarbetad av chefens bulvan

"Bengt" har hamnat i ett maktspel på högsta nivå. En av de chefer som ingår i hans projektgrupp är en bromskloss och förstör samarbetet i gruppen. Nu har "Bengt" insett att orsaken till problemet inte är bromsklossen själv, utan hennes chef. Som i sin tur är kollega med "Bengts" chef.

FRÅGA:
Jag är projektledare för ett viktigt företagsövergripande projekt i ett ganska stort företag med många enheter. Min grupp består av chefer från de olika enheterna. Vi sitter alla på samma organisatoriska nivå direkt under högsta ledningsgruppen. Vd är beställare och jag rapporterar direkt till honom. För att projektet ska lyckas anser jag att det är viktigt att alla i gruppen är eniga och ställer sig bakom vårt förslag. De kommer i nästa steg att vara ansvariga för genomförandet i sina respektive enheter.

Efter flera möten börjar jag se ett mönster. En av representanterna i gruppen ifrågasätter allt oavsett hur väl dokumenterat underlag jag presenterar. De andra i projektgruppen börjar visa stigande irritation. Jag är orolig att de tappar förtroendet för mig som projektledare. Några har uppmanat mig att säga till den negativa personen att sluta krångla och ställa sig bakom gruppens arbete.

Det känns som om jag är på väg in i en återvändsgränd, något som också kan påverka min fortsatta karriär negativt. Tiden går, jag måste agera men är osäker på hur jag bäst tacklar den här situationen eftersom jag börjar förstå att den som egentligen ligger bakom problemen är hennes chef som sitter med i högsta ledningen och är kollega med min chef. Det är inte så lätt att veta hur jag ska gå vidare i en så här trixig situation.

Signatur “Bengt”

SVAR:
Hur viktigt är det att alla är med? Kan det fungera om ni arbetar vidare utan konsensus? Kanske resultatet för er andra blir så bra att hennes enhet blir tvungen att agera och följa efter senare. I det här fallet får du ta en diskussion med de övriga i gruppen, förslagsvis i enskilda samtal med var och en. Det är viktigt att du visar gruppen att du är deras ledare och vågar ta i problemen.

Om du anser att det är nödvändigt att alla är med på tåget måste du hitta ett sätt att angripa den egentliga stoppklossen – chefen i högsta ledningen.

Jag förstår av ditt mail att du redan har talat med deltagaren i din projektgrupp. Det var då du förstod att hon sannolikt dirigeras av sin chef. Hur stark makt har han i högsta ledningsgruppen? Hur kan du agera för att få stöd för din och hela projektets vidare överlevnad? Har du bra kontakt med din närmaste chef? Kan du tala med honom/henne om situationen och få stöd att gå vidare och tala direkt med vd som du rapporterar till?

Eftersom vd är din uppdragsgivare är det ytterst där beslutsmakten ligger. Genom att han är informerad om problemet är ett eventuellt misslyckande inte lika hotfullt för din vidare karriär. Förhoppningsvis får du också stöd i hur du bör gå vidare. Eftersom den egentliga stoppklossen verkar vara en av cheferna i högsta ledningsgruppen måste du eller vd direkt samtala med honom för att uppnå någon förändring.

Lycka till!

GUNILLA ARHÉN

Civilekonom, vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt personer inom näringslivet. Författare till fem böcker, den senaste heter “Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter”.

Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriarradgivaren@affarsvarlden.se

(Alla publicerade frågeställare är anonyma)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.