MQ:s framgångsrecept en affärshemlighet

På ett år har Christina Ståhl tredubblat resultatet i modekedjan MQ. För Affärsvärlden berättar hon om några av strategierna bakom vändningen.

MQ:s vd sedan förra hösten, Christina Ståhl, säger i en
intervju med Affärsvärlden att hon är intresserad av och tycker om att förlösa
de krafter som finns i en organisation. Att ta medarbetarnas kreativitet eller
klump i magen och göra någonting konstruktivt av den. Det har hon bevisligen
varit bra på. Innan hon kom till MQ var hon vd för möbelkedjan Mio under sex år
och lyckades vända det sargade bolaget. Nu är hon på god väg att göra en
liknande resa med MQ.

När Christina Ståhl tillträdde i slutet av förra sommaren hade
MQ precis gjort det sämsta resultatet på många år. Vinsten låg på 49,7
miljoner kronor, motsvarande en marginal på 3,4 procent. För två veckor sedan
presenterades resultatet för det brutna räkenskapsåret 2013/2014. Nu var
vinsten 132 miljoner kronor och marginalen 8,7 procent. Samtidigt steg
omsättningen med 3,9 procent i koncernen och 2,6 procent i jämförbara butiker.
Och aktien, som befann sig i utförsbacke efter noteringen i juni 2010, har fått
nytt liv. Sedan Ståhls tillträde har kursen fördubblats.

Vad är tricket? MQ:s vd skruvar på sig och mumlar lite innan
hon svarar.

– Det
är affärshemligheter.

Efter att hon tillträdde lanserade Christina Ståhl ett
sjustegsprogram inriktat på besparingar, kassaflöden, försäljning, sortiment,
företagskultur, image och modeposition. Hon kastar helt enkelt upp en massa
bollar i luften på en gång och hittills ser det ut som hon fångar dem, en efter
en.

– Det
var en stark och genomgripande plan, som lett till det resultat vi önskade.
Planen har överlevererat. Vi har stärkt försäljningen, höjt bruttomarginalen
och kassaflödet. Nettoskuldsättningen är historiskt låg. Vi har blivit
finansiellt stabila, det är fantastiskt.

Rent konkret har kostnaderna skurits, processerna effektiviserats
och samtidigt har mycket energi lagts på hur intäkterna ska kunna ökas.

Men den verkliga framgången kommer om man lyckas öka
intäkterna menar hon och a och o för att lyckas med det är att ha fokus på
produkterna. Både på Mio och MQ har Christina Ståhl varit både vd och
sortimentschef. Hon har slängt ut gamla varumärken och bytt ut dem mot nyare
och mer attraktiva sådana.

– Varje
varumärke ska bidra med lönsamhet. Alla produkter måste förtjäna sin plats.
Yteffektivitet är a och o för att skapa lönsamhet.

Läs den fullständiga intervjun med Christina Ståhl i veckans nummer av Affärsvärlden.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.