När arbetslivet är en tävling
I morgon tisdag går anmälningstiden ut för den som vill köpa aktier i platsannonsföretaget Svensk internetrekrytering. Bolaget positionerar sig som en av de större aktörerna på att sälja platsannonser på internet, en marknad som i Norden bedöms vara värd cirka 500 miljoner kronor i årstakt. Bland ägarna som säljer är det bara Henrik Kvick, som minskar från tre fjärdedelar av ägandet till hälften. Övriga aktieägare sitter kvar.
Men det är inte för verksamheten som bolaget lär bli känt på börsens sidolista First North. Åtminstone inte om man läser de viktigaste beskeden i prospektet, de som brukar handla om att personalen är “vår bästa resurs”.
I prospektet heter det att “bolagets företagskultur kan liknas med ett idrottslag där alla är införstådda med sin funktion och betydelse för helheten. Majoriteten av medarbetarna har varit eller är elitidrottare, vilket innebär att de vet att det krävs hårt arbete och uthållighet för att nå högt ställda mål.”.
Floskelrekord? Frågan går till styrelseordförande Henrik Kvick, som ska sälja ut aktier för 72 miljoner kronor och samtidigt förblir storägare med ett bedömt marknadsvärde på 120 miljoner kronor.
– Nej. Har man eller har man varit elitidrottsman vet man att man ska satsa långsiktigt för att bli bäst och att det inte är någon räkmacka att komma upp. Det är ett tufft att varar idrottsman och vår sport är att bli bäst på att sälja platsannonser på internet på telefon.
Men bara för att man är eller har varit idrottsman är det väl inte så säkert att man kan sälja platsannonser?
– Givetvis inte
På frågan hur många som är eller har varit elitidrottsmän ber Henrik Kvick om att få återkomma. Och han gör det med en lång lista över sina anställda. Av de 35 heltidsanställda är i vart fall 16 idrottsutövare på hög nivå. Se nedan.
Ni har aggressiva mål och siktar på 70 procentig tillväxt om året de närmaste tre åren. Hur ska det gå till?
– Det är rimliga mål. Marknaden växer snabbt och internetplatsannonsering tar marknad från print.
Vilka är era värsta konkurrenter?
– Norska Stepstone, som har verksamhet i en rad länder, och amerikanska Monster.
Bolag som Proffice och Manpower då. De annonserar ju gratis på internet?
– Dem ser vi inte som konkurrenter, tvärtom annonserar de ibland hos oss. Vi ägnar oss inte åt rekrytering och bemanning.
_____________________________
AKTIEN:
Emission kan bli aktuell:
Bolaget behöver inte nytt kapital och gör därför ingen nyemission. Försäljningen sker bland annat för att grundaren Henrik Kvick vill ha en ökad riskspridning på sin privata portfölj men också för att företaget bedömer att marknaden för platsannonser på internet kan komma att konsolideras och det vid sådana framtida strukturaffärer är bra att ha tillgång till en aktuell marknadsvärdering på en marknadsplats för att kunna skaffa kapital.
Affärsvärlden gör ingen rekommendation om aktien är köp- eller säljvärd i den utförsäljning som nu sker på börsens sidolista First North. Men med utgångspunkt från bolagets egna finansiella mål, en tillväxt i tre år på i snitt 70 procent årligen, samt en marginal på 40 procent värderas bolaget på utförsäljningskursen 12 kronor till en vinstmultipel på 14 för i år och till 5 för 2008.
Dyrt eller billigt? Det beror på om man tror på ledningens tillväxtambitioner eller inte.
2006, 2007, 2008
Oms 60, 100, 170
R e fin 24, 40, 68
p/e 14, 8, 5
Fotnot: Aktien tecknas hos Avanza till och med 3 oktober.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.