Netscape får ny chans

Med America Onlines köp av Netscape går företaget som satte fartpå internet under klubban. Men bolaget fortsätter att vara enviktig bricka i slaget om internet.

Utan att överdriva kan man nog säga att de senaste årens kampmellan Netscape och Microsoft om marknaden för så kalladeinternetbläddrare tillhör de allra mest spännande kapitlen inomIT-utvecklingen. Till slut gick Microsoft, med sin InternetExplorer, segrande ur striden – och Netscape går under klubban.Netscape klarade inte i längden att överleva som ett oberoendeföretag. Men Microsoft vann sannolikt bara första ronden. GenomAmerica Onlines köp av Netscape bildas nu den ledandekonstellationen på internet. Tillsammans har de båda bolagenshemsidor totalt drygt 40 miljoner besökare i månaden, vilketdistanserar konkurrenter som Microsoft och Yahoo rejält.Affären blev klimax på de senaste veckornas IT-hysteri i USA.Aktiekurserna på internetföretag har skjutit i höjden och ettpar nyintroduktioner gav mycket höga priser på företag medinternettjänster. Internetaktierna har värderats upp ordentligt,sedan det blivit klart att dessa så kallade portaler lockar tillsig stora mängder trogna besökare. Marknaden har fått upp ögonenför att detta blir mycket värdefullt när handeln över internettar ordentligt fart.

Betalt för besökare

Det är alltså de besökare som Netscapes hemsida genererar somAOL vill komma åt. Netscapes hemsida har blivit populär genomatt den har automatisk startsida för de som använder Netscapesbläddrare Communicator. Många har vant sig att använda dennasida och inte brytt sig om att byta startsida. De 32 miljardersom AOL betalar innebär att AOL betalar 1.600 kronor perNetscapebesökare. Med samma pris skulle exempelvis Sverigesstörsta sida, Passagen, med drygt 1,2 miljoner användare imånaden vara värd drygt 1,9 miljarder.Trots det framstår 32 miljarder som rena reapriset jämfört medvärderingen av andra internetföretag. Konkurrenten Yahoo, medungefär lika många besökare som Netscape, har exempelvis ettbörsvärde på drygt 170 miljarder kronor. Utspritt på Yahoos 25miljoner besökare i månaden blir det drygt 6.800 kronor perbesökare. America Online hade redan före affären drygt 20miljoner besökare i månaden och ett börsvärde på 340 miljarderkronor. Förutom de många besökarna till Netscapes hemsida fårAOL också Communicator på köpet.Som marknaden har utvecklats har det visat sig i principomöjligt att ta betalt för internetbläddrare. Men bläddraren kanändå bli betydelsefull för AOL som ett sätt att locka besökaretill sina sidor. AOL:s VD, Steve Case, tror nämligen attmorgondagens bläddrare i stor utsträckning kommer att styra detsom användarna får tillgång till på nätet. Gränsen mellanprogramvaran och hemsidan kommer att flyta samman. En egen sådanprogramvara kan därför vara nödvändigt för att kunna konkurreraom de riktigt stora volymerna av besökare.

Ödesdigra missar

AOL:s köp får dock ses som ett nederlag för Netscape. Efter attbolaget således har förlorat åtminstone första ronden i slagetom internet passar det bra att reflektera lite över de misstagsom ledde till uppköpet. I efterhand kan man konstatera attNetscape gjorde ett par ödesdigra misstag.Det första misstaget, som bolaget tidigt visade prov på, var ensläng av hybris. Netscapes snabba framgångar och tillsynes storaförsprång gentemot konkurrenterna ledde till ett övermått avkaxighet. Bolaget utropade sig självt till det nya Microsoft ochgjorde till synes allt för att reta Bill Gates. Netscapeavvisade bland annat ett försök från Microsoft att köpa in sig iföretaget. Men Netscape misstog sig grundligt på Microsoftsförmåga att vända utvecklingen. Microsoft pekade snabbt utNetscape som en huvudfiende och utvecklade i rekordfart enkonkurrerande produkt, vilket till slut blev bolagets undergång.Det andra klassiska misstaget var girighet. Netscape troddenaturligtvis att det skulle gå att tjäna pengar på att sälja sinframgångsrika programvara. Bolaget gick dessutom in på börsenoch var därmed tvungen att i större utsträckning tänka pålönsamheten för att blidka aktiemarknaden. Därför börjadeNetscape ta betalt för sin programvara.Strategin gjorde att intäkterna tog fart, men samtidigt börjadeMicrosoft att ge bort sin nya Internet Explorer till användarna.Microsoft hade dessutom fördelen att kunna packa in bläddraren isitt operativsystem, Windows. Resultatet blev att Netscapetappade marknadsandelar i en dramatisk takt. När Netscape väländrade strategin var skadan redan gjord. Microsoft hade tagitin försprånget både på marknaden och i tekniskt avseende.

Hem ljuva hem

Ytterligare ett misstag var att bolaget inte i tid insåg värdetav den egna hemsidan. Idag har bolaget insett att det störstavärdet i Netscape är de besökare som den egna hemsidangenererar. Men Netscape var sen med den insikten. Det är dockett naturligt misstag, eftersom det är först det senaste åretsom värdet av de stora välbesökta platserna på nätet haruppmärksammats. När man väl insåg värdet av hemsidan hadeNetscapes hemsida detroniserats från förstaplatsen av blandandra Yahoo och AOL.Trots dessa strategiska misstag får Netscape nu en andra chans.Man ska inte glömma att Netscape fortfarande är marknadsledandepå internetbläddrare. Enligt uttalanden från AOL ska Netscapesprogramvaror fortsätta att utvecklas och förbli en självständigdel av AOL. Affären innehåller också ett samarbete med SunMicrosystems som kommer att vidareutveckla Netscapes produkterför elektronisk handel. Genom samgåendet får Netscape ocksåtillgång till betydligt större finansiella resurser.Men liksom alla storaffärer är fusionen långt ifrån riskfri. FörAmerica Online innebär affären att bolaget i större utsträckningmåste bli ett programvaruföretag. Risken är naturligtvis attNetscapes personal tröttnar och försvinner om den nya ledningeninte förmår klara övergången till programvaruföretag. Mensannolikt har bolaget genom samgåendet fått bättre möjlighet attutvecklas. Räkna med att Netscape fortsatt blir en viktigspelare på nätet.

Milstolpar

April 1994 Jim Clark och Marc Andreessen grundar Mosaic,föregångare till Netscape.

Augusti 1995 Netscape noteras på Nasdaq.

December 1995 Bill Gates och Microsoft presenterar sin nyainternetstrategi.

Januari 1998 Netscape byter strategi och satsar åter på att gebort programvaran. Dessutom beslutar bolaget att släppakällkoden till bläddraren fri för att uppmuntra vidareutvecklingav produkten av privata entusiaster.

November 1998 AOL meddelar köpet av Netscape för drygt 32miljarder kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.