Norwegian
Norwegian pudlar om rysk bytesaffär
Intentioner från Norwegian Air om ett ryskt samarbete har visst varit aktuella och möten har hållits med den ryska flygtillverkaren Sukhoi och ryska myndigheter.
Det bekräftade det finansiellt pressade lågprisflygbolaget Norwegian Air för norska E24 på fredagen.
Samtalen ska ha förts medan tidigare koncernchefen och grundaren Bjørn Kjos fortfarande ledde bolaget. Kjos avgick i juli i år.
Något formellt bindande avtal förnekas dock fortsatt av Norwegian, och inte heller den berörda myndigheten i Norge har hört om ett sådant.
”Vi har ingen kännedom om ett sådant avtal”, sade en talesperson för norska Samferdseldepartementet till E24.
Det innebar samtidigt att Norwegian drog tillbaka en inte ens dagsgammal dementi som strategi strategichefen Tore Østby gjorde tidigare samma dag.
”Vi tillbakavisar helt och fullt”, sade Østby om planer på en Rysslandsaffär till TDN Direkt då.
Den planerade affären kom till allmänhetens kännedom genom uppgifter som publicerades av ryska nyhetssajten RBC, med hänvisning till källor på båda sidor om affären. RBC erfor att Norwegian diskuterat ett upplägg där bolaget ska ta in 40 plan från ryska flygtillverkaren Sukhoi i utbyte mot flygrutter över Sibirien, vilka skulle kunna leda till effektivare trafik för bolaget mellan Europa och Asien.
BAKGRUND: FÖRELIGGER SANNOLIKA HINDER, BLAND ANNAT SANKTIONER
Det föreligger samtidigt högst troligt avsevärda problem för att en eventuell affär ska kunna genomföras.
Sukhois moderbolag ligger under amerikanska sanktioner och det är inte givet att de norska myndigheterna skulle släppa igenom affären. Inga europeiska flygbolag nyttjar Sukhois plan, men de finns i trafik i Latinamerika, Asien och Afrika. Det aktuella planet som Norwegian ska ha uttryckt intresse för är en konkurrent till Airbus mindre modell, A220.
Norwegian har vid upprepade tillfällen sagt till Nyhetsbyrån Direkt att flygbolaget har försökt få den svenska regeringens hjälp med att utöva påtryckningar på Ryssland för att få tillgång till landets luftrum.
Noterbart är också att det pågick rysk-norska samtal om luftrummet under 2017. Den norska näringsministern Monica Mæland tog då upp eventuell norsk tillgång till det ryska luftrummet vid ett möte med Rysslands regering våren 2017 och ett ryskt statsråd signalerade ”positiv dynamik” efter mötet.
BAKGRUND : VÄRDEFULL ENSAMRÄTT FÖR SAS I DAGSLÄGET
Att flyga i den sibiriska luftfartskorridoren skulle kunna spara 4-5 timmars flygtid mellan östra Asien och Västeuropa, något som skulle kunna leda till en kostnadsmässig fördel.
I dagsläget har SAS en skandinavisk ensamrätt på att flyga över Ryssland, på grund av ett 60 år gammalt avtal mellan de skandinaviska länderna och Ryssland.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.