Notiser sid 12

Notiser till sidan 12

Volvo slänger ut Volvo

IT-SJÄLVMÅL Fordägda Volvo Personvagnar slänger ut Volvo IT och sätter istället in VM-Data, uppger Computer Sweden. Kontraktet är värt 2 miljarder om året och innebär att Volvo IT går miste om 40 procent av sina intäkter.

Volvo IT är ett helägt konsultbolag inom Volvokoncernen med 2 100 anställda i Göteborg och 4 300 globalt. Bolaget omsätter 5 miljarder kronor globalt, varav 3,6 miljarder i Sverige.

Volvo Personvagnar har varit en av de största kunderna, men efter Fords köp tvingas bolaget konkurrera med andra konsultbolag.

Enligt icke bekräftade uppgifter har Volvo IT blivit av med uppdraget att leverera IT-tjänster åt Volvo PV, skriver Computer Sweden.

Uppdraget uppges svara för 40 procent av Volvo ITs intäkter eller 2 miljarder om året.

I en upphandling som Ford gjort har valet istället fallit på WM-Data. “Det stämmer att vi har lämnat en offert på Ford Global Client och att det pågår en upphandling, men såvitt jag känner till ska den inte vara klar än”, säger Volvo ITs informationschef Christina Fjellman till tidningen./E24

90 procent av Icon utlandsägt

HEMLIG KLUBB Icon Medialab har fått omkring 10 stycken nya utländska storägare med vardera ett par procent av aktiekapitalet efter den senaste nyemissionen. Namnen är än så länge hemliga. Därmed är omkring 90 procent av bolaget utlandsägt.

Fidessa Asset Management har sålt vidare de drygt 50 miljoner aktier som man köpte i samband med den nyss genomförda nyemissionen i Icon Medialab. Totalt rör det sig om cirka 32 procent av aktiekapitalet som placerats hos nya delägare.

”Det var en ganska jämn spridning av aktierna och jag tror att mellan sju och tolv investerare gick in. Det handlar om flera nya ägare, både institutioner och privata investerare”, säger Theo van den Berghe VD på Fidessa Asset Management med säte i Luxemburg.

”De flesta av dessa finns i Benelux-området”, säger han. /E24

Horbury designar Fords lyxbilar

DESIGNGURU Efter att ha förnyat designen av Volvo Personbilars modellprogram går nu designchef Peter Horbury vidare till Fords lyxbilsgrupp PAG (Premier Automotive Group). I sin nya position blir han ansvarig för den framtida produktdesignen inte bara för Volvo utan också för Aston Martin, Jaguar och Land Rover. Fords chefsdesigner J Mays säger i ett uttalande att satsningen understryker den betydelse som designfrågorna har inom PAG. Horbury kommer ett leda ett team som inkluderar Land Rovers designchef Geoff Upex, Jaguars designchef Ian Callum och Aston Martins designchef Henrik Fisker. Peter Horbury, 52 år, blev Volvo Personvagnars designchef 1991 och har infört det nya och rundare designspråk som bland annat återspeglas i S 80-serien, nya stadsjeepen XC90 och experimentbilen Volvo Safety Concept Car./TT Twilfit får inte ”äta” Lindex

KANNIBALISERING Lindex höstmode innehåller ett flertal modemässiga toppar inom damkollektionen samtidigt som bolaget befäster sin starka ställning inom barn- och underkläder. Det uppger representanter för några svenska damtidningar till Nyhetsbyrån Direkt efter onsdagens pressvisning.

Själva underklädsdelen av visningen innehöll enbart Lindex sortiment och ej några plagg från Twilfit. Enligt Lindex VD Jörgen Johansson jobbar bolaget hårt för att de olika märkena inte ska ta kunder från varandra. “Twilfit är en annan produkt och vi gör allt för att de inte ska kanibalisera på Lindex. Så här långt ser vi att det fungerar bra”, säger Lindex vd Jörgen Johansson./Direkt

Mats Edman

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.