Nu blir pr en legal fråga

Trenden med legal pr sprider sig till den svenska advokatmarknaden. Advokatbyrån Delphi och kommunikationsbyrån Sund ska gemensamt erbjuda tjänster inom bland annat förvärv, lobbying, miljöfrågor och krishantering.

I USA erbjuder redan många advokatbyråer pr- och kommunikationstjänster, antingen genom samarbeten eller genom egna anställda konsulter.

Juristen Rolf Kroon på Delphi är övertygad om att det finns ett växande behov av legal pr, som det kallas, även på den svenska marknaden. Han har själv ett förflutet som kommunikationskonsult och berättar om ett av sina uppdrag i den rollen.

– Det var två rätt så stora bolag som under en lång tid förhandlat om ett samgående. I elfte timmen, vilket i själva verket var dagen före julafton, ringde de mig, säger han.

Affären skulle offentliggöras i mellandagarna och nu, den 23 december, hade parterna börjat fundera på hur de skulle kommunicera affären till allmänheten, anställda och kunder.

– Om parterna hade haft tryggheten att även kommunikationskonsulterna jobbade under advokatsekretessen hade de kunnat koppla in oss betydligt tidigare. Nu tvingades jag kasta mig in i två bolag som jag inte kunde någonting om, säger han.

Peter Erikson, som är delägare i kommunikationsbyrån Sund, nickar instämmande.

– Företagen glömmer ofta att även medarbetare och kunder läser tidningarna.

Peter Erikson nämner miljö som ett annat exempel på områden där det finns behov av såväl kommunikativa som legala tjänster.

– Vi hjälpte nyligen Axfood att ta fram en miljöpolicy. Det var en kommunikationsåtgärd men samtidigt blev det väldigt många legala aspekter att ta ställning till, säger han.

För att kunna erbjuda kunderna tjänster inom legal pr kommer byråerna Delphi och Sund Kommunikation att inleda ett avtalsreglerat samarbete. Tanken är att byråerna dels ska samarbeta i befintliga kundrelationer, dels ta nya gemensamma uppdrag.

Som exempel på verksamhetsområden nämner Rolf Kroon, förutom miljö och förvärv, även krishantering, lobbying och immaterialrätt.

– Ta det här med varumärken, som är ett tungt verksamhetsområde för oss på Delphi. Om man tänker strategisk rätt från början så är det ofta mycket lättare att senare juridiskt hantera intrång, säger han.

De två byråerna planerar att ha gemensamma projektmöten där till exempel varumärkesjurister från Delphi träffar de konsulter som jobbar med varumärkesfrågor hos Sund.

Vad säger Advokatsamfundet om ert planerade samarbete?

– Vi följer samfundets regler. Advokatbyråer samarbetar ju ofta med till exempel revisorer och finansiella rådgivare. Det vi gör nu är att vi träffar ett tydligt avtal om samarbetet, säger Rolf Kroon

Hur hanterar ni advokatsekretessen?

– Vi får naturligtvis gå in i det här utifrån de sekretessregler som gäller och det kommer att finnas noggranna avtal mellan oss, säger Rolf Kroon.

Peter Erikson flikar in.

– Det kommer också vara så att Delphi pratar med Delphis klienter och Sund pratar med Sunds klienter, säger han.

Avtalen mellan byråerna är redan påskrivna och samarbetet ligger nu i startgroparna. Rolf Kroon och Peter Erikson svävar lite på målet när de får en fråga om omfattningen av det nya arbetsområdet legal pr.

– Men vi räknar nog med att mellan fem och tio uppdrag är i gång om ett år, säger Peter Erikson.

Hur kommer ni att kommunicera samarbetet till era respektive klienter?

– Förutom att vi kommer att prata direkt med respektive klienter så planerar vi att marknadsföra Delphis tjänster på vår webbsida och vice versa, säger Peter Erikson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.