Analys Profilgruppen
Profilgruppen: Nu med polsk presskraft

Profilgruppen | |
Börskurs: 150,00 kr | Antal aktier: 7,4 m |
Börsvärde: 1 110 Mkr | Nettoskuld: 191 Mkr |
VD: Mari Kadowaki | Ordförande: Bengt Stillström |
Profilgruppen (150 kr) tillverkar och levererar komponenter och produkter av extruderat aluminium. Extrudering, eller strängpressning, är en tillverkningsmetod där ett material pressas genom en form för att skapa en ”profil” med ett genomgående tvärsnitt. Bygg-, verkstads- och fordonsindustrin är några av de större kundgrupperna.
Tillverkningen bedrivs vid Profilgruppens anläggning i småländska Åseda, några mil söder om Vetlanda där den stora aktören på svenska marknaden finns – Hydro Extrusion. Som en mindre aktör är flexibilitet och kundanpassning viktiga fördelar, liksom möjligheten att ta sig an mindre produktionsserier än jättarna. Totalt levererade Profilgruppen drygt 34 000 ton aluminiumprofiler under 2024 varav drygt hälften går på export, bland annat till Tyskland.
Största ägare med 29% av aktierna är Bengt Stillström som grundade och under många år (1974-2001) var VD för investmentbolaget Traction. VD för Profilgruppen är sedan 2023 Mari Kadowaki som dessförinnan varit många år på batteritillverkaren Saft och vitvarujätten Electrolux. Hon äger aktier för 9 Mkr i Profilgruppen.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 2 272 | 2 385 | 2 576 | 2 782 |
– Tillväxt | -6,9% | +5,0% | +8,0% | +8,0% |
Rörelseresultat | 161 | 155 | 180 | 209 |
– Justeringar | -9 | 0 | 0 | 0 |
Justerat rörelseresultat | 152 | 155 | 180 | 209 |
– Rörelsemarginal | 6,7% | 6,5% | 7,0% | 7,5% |
Resultat efter skatt | 94 | 108 | 130 | 150 |
Vinst per aktie | 11,83 | 14,60 | 17,50 | 20,30 |
Utdelning per aktie | 5,00 | 6,50 | 7,50 | 8,50 |
Direktavkastning | 3,3% | 4,3% | 5,0% | 5,7% |
Avkastning på eget kapital | 15% | 15% | 15% | 16% |
Kapitalbindning | 38% | 40% | 41% | 42% |
Nettoskuld/Ebit | 1,3 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
P/E | 12,7 | 10,3 | 8,6 | 7,4 |
EV/Ebit | 8,6 | 8,4 | 7,2 | 6,2 |
EV/Sales | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Kommentar: i nettoskulden har vi inkluderat pandemirelaterade uppskov om 124 Mkr som kommer att amorteras successivt till och med 2027. |
En förädlingsaffär
Extrudering är en förädlingsaffär där långa stänger av aluminium, så kallade göt, bearbetas och vidareförädlas. Priset för själva råvaran förs alltid vidare till kund, men påverkar ändå bolagets försäljningsintäkter vilket är värt att känna till.
Eftersom bolaget alltid har en del aluminium i lager uppstår en resultateffekt när råvaran faller eller stiger i pris. Det här kallar bolaget för den ”riskutsatta metallpositionen”, och resultateffekten av den bryts också ut tydligt från det ”operativa resultatet”, som vi tycker ger bäst av bolaget över tid. För det mesta är aluminiumprisets påverkan liten, men bolaget har haft enstaka kvartal då kraftiga prisrörelser utraderat hela det redovisade rörelseresultatet.
Extruderingsprocessen är energiintensiv och under 2022, då elpriset var som allra högst, såg bolaget viss påverkan av det vilket tillsammans med svagare efterfrågan fick rörelsemarginalen att falla till 3,6%. Sedan dess har bolaget omförhandlat en del avtal med kunder för att minska exponeringen mot elpriserna. En parallell effekt av de höga elpriserna var att de nordiska aluminiumsmältverken minskade sin kapacitet vilket resulterade i ett ganska stort importbehov, med extra kostnader som följd.
Kapacitet för 40 000 ton?
På produktionssidan är det ett par år sedan det hände det något större i Profilgruppen. I slutet av 2016 startade ett större samarbete med IKEA som krävde investeringar i en ny helautomatiserad anläggning för bearbetning, lackering och förpackning av inredningsdetaljer. Det är en affär som fortfarande löper med omsättning runt 200 Mkr årligen och hanteras av dotterbolaget PG&WIP AB som Profilgruppen äger till 70%. Bolaget tillverkar hela IKEA-koncernens behov av gardinskenan Vidga samt det lilla skåpshandtaget Billsbro. Koncernens största kund står för 9% av omsättningen och skulle möjligen kunna vara just IKEA.
Under 2019 och 2020 tog bolaget stora investeringar för att gå från tre till fyra presslinjer. Det drog upp leveransvolymerna från runt 30 000 ton aluminiumprofiler per år till närmare 40 000 ton som allra bäst, under 2021.
2022 minskade dock volymerna till omkring 35 000 ton, bland annat på grund av svalare byggmarknad och fördröjd fordonselektrifiering. Volymerna har inte återhämtat sig sedan dess och därmed finns troligen en del ledig kapacitet, åtminstone i pressverken. Däremot var bolagets ytbehandlingskapacitet ansträngd när produktionsvolymerna var som allra högst.
Turbulens i bolaget
På andra håll i bolaget har det varit stökigare. 2022 var det turbulens när stora delar av styrelsen hoppade av efter att största ägaren Bengt Stillström kritiserat styrelsen för att ha skönmålat bolagets situation som ”alltför idealistisk och okritisk”. Därefter utspelade sig en rad olika händelser:
- I slutet av 2022 lämnade dåvarande finanschef bolaget, på egen begäran.
- I mars 2023 fick dåvarande VD Fredrik Zöögling lämna bolaget.
- I maj 2023 utsågs nuvarande VD Mari Kadowaki till ny VD.
- I juli 2023 tog Bengt Stillström själv över ordförandeklubban.
- I december 2023 hittades fel i redovisningen och ytterligare en finanschef lämnade bolaget.
- I december 2023 förtydligade bolaget strategin till att nu aktivt söka förvärv.
Redovisningsproblemen bestod främst i att en kostnadspost som på årsbasis uppgick till 55 Mkr felaktigt hade redovisats som förlust på metallpositioner, i stället för att belasta det operativa resultatet. Det operativa resultat som bolaget redovisat hade alltså överskattats.
Investeringsbehov kräver bättre lönsamhet
I spåren av den nya, något sämre, bild som framträtt av bolagets lönsamhet har det också konstaterats att Profilgruppens nuvarande lönsamhet inte räcker för att skapa utrymme för återinvesteringar. I februari skedde därför en rejäl ambitionshöjning när styrelsen valde att skruva upp målet för rörelsemarginalen från 8% till hela 14%.
Profilgruppens presslinjer
I redovisningen skriver Profilgruppen av sina profilpressar på 20 år. Men med löpande underhåll och genom att byta ut olika delar kan livslängden bli betydligt längre. Efter många år är det typiskt sett ganska få originaldelar kvar av det ursprungliga pressverket.
- Bolagets första presslinje byggdes i samband med bolagets start 1981.
- Den andra presslinjen byggdes 1988-1989, men restaurerades 1997.
- Bolagets tredje presslinje konstruerades 1997-1998.
- Den senaste och mest moderna presslinjen byggdes 2019-2020.
Åldern på bolagets pressverk är helt avgörande för att förstå ambitionshöjningen. Det totala anskaffningsvärdet på fullt avskrivna anläggningstillgångar som fortfarande används i verksamheten, är drygt 370 Mkr. Det innebär att bolagets löpande avskrivningar just nu är ovanligt låga, vilket dopar det redovisade resultatet.
Så lär det fortsätta se ut så länge Profilgruppen med småländsk sparsamhet lyckas hålla liv i de befintliga pressarna. Än så länge bedömer bolaget att de fortsatt håller ”ett bra tag till”. Vi får inte något exakt klarhet i när en större nyinvestering kan bli aktuell, men Afv bedömer att anskaffning av helt ny presslinje skulle kunna vara en investering i storleksordningen 400-500 Mkr. Efter en sådan investering är genomförd skulle avskrivningarna stiga, och rörelsemarginalmålet troligen kunna sänkas igen. I nuläget ligger bolagets investeringar kring 70-100 Mkr årligen.
Fördubbling med polskt förvärv?
Ambitionen att ta Profilgruppen till denna nya nivå – med betydligt högre lönsamhet än dagens – kräver både fortsatta effektiviseringsprocesser, pris- och marginalhöjande åtgärder och även utvidgade affärer.
Ett exempel på det sistnämnda är att Profilgruppen i början av 2025 påbörjat en process att förvärva och återstarta en verksamhet i Polen.
Det är potentiellt en mycket stor sak då den polska verksamheten omfattar fastigheter och utrustning av en storleksordning som liknar Profilgruppens nuvarande. Inga omfattande investeringar i utrustning krävs, utan detta finns redan på plats.
EU-proffs och ryskt importstopp bakom polska konkurser
Det har förekommit rapportering i polsk media om konkurser av liknande företag i Polen. Gemensam nämnare verkar i flera fall vara att det gäller verksamheter som inte haft branschfolk som ägare eller i högsta ledning, utan snarare EU-kunniga jurister med främsta kompetens att ansöka och erhålla EU-medel. Detta har kombinerats med generösa leveransvillkor från ryska leverantörer av aluminiumråvara, vilket ledde till problem efter att Polen beslutade sig för att stoppa rysk import av aluminium. Således har flera aluminiumbolag fått problem, däribland den verksamhet som Profilgruppen håller på att ta över.
Däremot har verksamheten varit i allvarliga svårigheter och reducerats till en bråkdel av tidigare ägare. Utmaningarna handlar alltså snarare om att ta verksamheten genom en mycket långdragen polsk rekonstruktionsprocess, samtidigt som man måste lyckas behålla anställda och locka tillbaka kunder som redan tagit sina affärer till andra leverantörer. Förvärvet är beroende av rekonstruktionsprocessen och exakt vad köpeskillingen kan tänkas bli har bolaget inte velat svara på.
Den senaste datapunkten är att Profilgruppen just nu hyr den aktuella anläggningen och i mars påbörjat produktion i Polen med cirka 80 anställda och ett 20-tal återvändande kunder. Verksamheten belastade rörelseresultatet med knappt 4 Mkr i första kvartalet.
Totalt är den polska marknaden ungefär fyra gånger som så stor som den svenska, samtidigt som det finns närhet till tyska marknaden som sedan tidigare är en av Profilgruppens större exportmarknader.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Profilgruppen | 24% | 8,2x | 7,3x | 0,5x | 7,0% | 26,5% |
Gränges | -4% | 9,3x | 9,0x | 0,6x | 7,0% | 6,6% |
Hexpol | -26% | 12,6x | 10,0x | 1,6x | 16,1% | 4,0% |
Beijer Alma | 12% | 17,3x | 14,9x | 2,1x | 14,0% | 4,0% |
AQ Group | 38% | 22,2x | 17,7x | 1,7x | 9,6% | 6,7% |
Nolato | 2% | 18,2x | 14,9x | 1,7x | 11,2% | 7,6% |
Note | 9% | 13,4x | 10,2x | 1,0x | 10,3% | 7,9% |
Hanza | 36% | 11,4x | 10,7x | 0,8x | 7,6% | 8,6% |
Inission | -24% | 8,1x | 8,7x | 0,6x | 6,7% | 6,7% |
Genomsnitt | 7% | 13,4x | 11,5x | 1,2x | 9,9% | 8,7% |
Källa: Affärsvärlden (Profilgruppen) och Factset (övriga). |
Slutsats
Det händer en hel del i Profilgruppen och det känns tryggt att bolaget genomlyst redovisningen och gjort ett omtag kring vilken lönsamhet bolaget egentligen behöver redovisa när så stora delar av bolagets tillgångar inte längre kräver några avskrivningar.
Satsningen i Polen är spännande och kan potentiellt stöpa om hela bolaget. Men hur lång tid tar rekonstruktionsprocessen? Hur snabbt får man ordning på produktionen? Och hur lång tid tar det att bygga upp relationen med kunderna igen? Det är frågor där vi saknar svar och informationen från bolaget är knapp. Baserat på den polska verksamhetens potentiella storlek vore det inte orimligt ifall Profilgruppen närmar sig 4 miljarder kronor i omsättning om ett antal år. Vi räknar dock mer försiktigt med att bolaget växer runt 8% årligen och når 2,8 miljarder 2027. Med en rörelsemarginal som bara är någon procentenhet högre än dagens tjänar bolaget drygt 200 Mkr i rörelsen och värderingen blir drygt 6 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).
Profilgruppen i Q1 | Q1 2025 | Q1 2024 |
Leveransvolym | 9 200 ton | 9 200 ton |
– tillväxt | 0% | -6% |
Intäkter | 641 Mkr | 581 Mkr |
– tillväxt | +10% | -15% |
Operativt resultat | 64,9 Mkr | 50,3 Mkr |
– marginal | 10,1% | 8,7% |
Men ska då ha med sig att den redovisade lönsamheten är något sminkad av de låga avskrivningarna. Samtidigt finns möjligheten att bolaget lyckas höja lönsamheten i linje med de höga ambitionerna. Då vore uppsidan i aktien mycket stor, och vi noterar att lönsamheten åtminstone rörde sig i rätt riktning under Q1.
Däremot tar vi inte explicit höjd för att bolaget behöver ersätta någon av presslinjerna helt, men har däremot skruvat upp antagandena om kapitalbindning i bolaget för att mer allmänt ta höjd för att större investeringar kan krävas framöver.
Allt som allt landar vi i att Profilgruppen kan vara en intressant aktie för den som gillar småbolag. Rådet blir köp, och vi kommer hålla särskild koll på hur verksamheten i Polen utvecklar sig framöver.
Tio största ägare i Profilgruppen | Värde (Mkr) | Andel |
Bengt Stillström | 330 | 29,3% |
Lars Johansson | 149 | 13,2% |
Mats Egeholm | 82 | 7,3% |
Hanna Kusterer | 55 | 4,9% |
David Stillström | 42 | 3,7% |
Kerstin Egeholm | 37 | 3,3% |
Bo Larsson | 36 | 3,2% |
Avanza Pension | 26 | 2,3% |
Mats Anders Kärsrud | 23 | 2,1% |
Mats Jonson | 21 | 1,9% |
Den största insidern utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Mari-Katharina Jonsson Kadowaki | 9 | 0,8% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 30,3% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser