Nu fyller vi bilen med sprit

Oljepriserna tillsammans med drömmen om ett grönt folkhem har gjort att alternativa bränslen kommit i ropet igen. Att köra på etanol har blivit mer ekonomiskt än bensindrift och Saab och Volvo hoppas surfa på spritvågen med nya modeller.

Med ett oljepris som tidvis har nått 55 dollar per fat har till och med biltokiga amerikaner börjat fatta tycke för så kallade miljöbilar. I Sverige har det funnits både elbilar och bilar som går på biogas eller etanol i flera år. Intresset har dock varit svalt, med undantag för några få entusiaster, kommunala förvaltningar och en del miljömedvetna företag.

PÅ PUMPEN: Etanol är än så länge knepigt att få tag på.

Men nu börjar det lossna både när det gäller nya bilmodeller och när det gäller tillgängligheten på bränsle. Orsaken är dock en ekonomisk kalkyl snarare än omtanke om miljön. Att hälla renat i tanken har helt enkelt blivit billigare än att köra på bensin. Inkluderas sänkt förmånsbeskattning, gratis parkering i flera stora städer och undantag från Stockholms trängselavgifter blir vinsten avsevärd. Tillsammans kan det handla om besparingar på upp till ett par tusen kronor i månaden.

– När de ekonomiska incitamenten är de rätta så blir det oerhört mycket lättare att få folk att ändra beteende, säger Göran Lindblå, arbetande styrelseordförande i OKQ8 som har flest tankställen i Sverige som tillhandahåller etanolblandningen E85.

Ford var länge den absolut dominerande leverantören av så kallade flexifuelbilar, bilar som går att köra på bensin eller etanol eller en blandning av de två. Men nästa år lanserar svenska Saab en etanolversion av sin populära Saab 9-5 Sportcombi som är en storsäljare som förmånsbil. Plötsligt kan även direktörerna köra miljövänligt.

Trots att bilen finns på marknaden först vid midsommar nästa år räknar Saab med att sälja 5 000 bilar 2005. Sedan bör det i alla fall bli runt 10 000 per år vilket skulle göra drygt 70 procent av alla Saab 9-5 Sportcombi som säljs i Sverige.

– Bilen är i dag Sveriges mest populära förmånsbil och i förlängningen så talar mycket för att vi bara säljer flexifuelversionen av den här bilen, säger Bengt Nilemo, som är vd på General Motors i Sverige.

Intresse från flera håll
På Saab i Trollhättan har man märkt ett intresse också från andra länder, främst Frankrike, England och USA. Först nu bedöms marknaden som tillräckligt mogen.

– Det finns nu tillräckligt många ställen att tanka på och de ekonomiska fördelarna är också viktiga. Tiden var helt enkelt mogen, säger Christer Nilsson, informationschef på Saab Automobile. Längre fram kan det också bli aktuellt med fler etanolmodeller för Saabs del.

Saabs ärkekonkurrent Volvo Personvagnar säljer också bra via det svenska förmånsbilsystemet och en etanolbil från Volvo är sannolikt inte långt borta. I dag säljer Volvo en gasbil som går på antingen bensin, biogas eller naturgas. I Sverige säljs 2 000 sådana bilar per år. En etanolbil blir förstås en konkurrent till den men enligt Volvo är det inte det som gör att man hittills avvaktat.

– Vi vill först vara säkra på att etanolbilar kommer att klassas som miljöbilar av myndigheterna också i fortsättningen, säger Bo Larsson på Volvo PV.

De regler som styr vilka bilar som får sänkt förmånsbeskattning hart ändrats flera gånger men nya regler för vad som ska klassas som miljöbil håller på att arbetas fram.

– Det är ju mycket positivt att det nu dyker upp fler märken och tillverkare samtidigt som antalet tankställen ökar. Utvecklingen kan då snabbt få momentum. Sverige ligger långt framme på det här området, säger Hans Sandebring som utreder förnybara fordonsbränslen åt regeringen.

Brist på mackar
Bristen på mackar som säljer etanolbränsle har varit ett bekymmer. Men med högre bensinpriser och en snabbt växande bilpark som kan köra på etanol ökar intresset bland distributörerna också raskt.

Dagens 116 tankställen för etanolbränsle förökar sig i ett rasande tempo. En rundringning som tidskriften Miljörapporten gjort pekar på att svenska bensinbolag planerar att öppna flera hundra nya etanolpumpar de närmaste åren. Finska bensinbolaget ST1 använder etanolen som profileringsfråga när bolaget tar klivet in på den svenska marknaden. I en första fas planerar ST1 100 tankställen i Sverige.

Dessutom kommer krav från staten att påskynda utbyggnaden. I ett delbetänkande föreslog utredaren Hans Sandebring att alla mackar som säljer mer än 1 000 kubikmeter bensin om året också måste sälja etanol. Det skulle betyda 2 400 tankställen runt om i Sverige.

Bakom det färska intresset för miljöbilar ligger också ett EU-direktiv om att öka användningen av förnybara drivmedel. Transportsektorn är också nyckeln till att få ner utsläppen av växthusgasen koldioxid, CO2. Transporterna slukar i dag 20 procent av Sveriges hela energiförbrukning och står för 40 procent av utsläppen av CO2.

Etanolbilar släpper ut 70-80 procent mindre CO2 vilket gör det möjligt att relativt snabbt minska utsläppen. EU kräver att andelen förnybart fordonsbränsle ska vara 2 procent nästa år och sedan stiga till 5,75 procent år 2010.

Eftersom all bensin i Sverige i dag innehåller 5 procent etanol så har vi redan nått EU:s mål för 2005. Sandebring föreslår därför ett eget svenskt nationellt mål på 3 procent för 2005. Det skulle gå att blanda in 10 procent etanol i bensinen som man gör i USA men enligt Sandebrings delbetänkande skulle det ändå krävas att så många som 300 000 etanolbilar rullar i Sverige för att klara målet 2010. Han konstaterar också att etanol sannolikt är det enda alternativet som på kort sikt kan sänka utsläppen av koldioxid i den takt som är tänkt.

I det sammanhanget är det flera i transportsektorn som frågar sig hur solitt statens intresse egentligen är. Mer etanol ger mindre skatteintäkter. Förra året kostade skattebefrielsen för etanol statskassan 900 miljoner och i år räknar man med att det stiger med 270 miljoner.
– Hur mycket miljö tycker politikerna att statskassan kan tåla? frågar sig OKQ8:s Göran Lindblå.
_____________________________________

Pengar att spara
* En etanolbil skiljer sig inte mycket från en bensinbil, bortsett från lite slangar och mjukvara.
* Med etanolbränslet E85 ökar styrkan i motorn med 20%.
* Drar ca 30% mer E85 än bensin.
* Kostar lika mycket som bensinbilar.
* Körs på E85, 85% etanol, 15% bensin som behövs för att starta i kallt klimat.
* I Brasilien körs redan cirka 4 miljoner bilar på etanol och bensinen i övrigt kan ha 20-30% inblandat.

Etanol
* Kallas också bioalkohol, alltså ren sprit.
* Görs på allt från spannmål, sockerrör, restprodukter från jordbruket till cellulosa från skogsindustrin, vinöverskott.
* Brasilien största producenten med 14,4 miljarder liter, USA 10,7. Total världsproduktion 20 miljarder liter.

Så mycket tjänar du (exemplet visar Saab 9-5 Sportcombi i Stockholm som körs 2 000 mil/år).
* Sänkt förmånsvärde, 4 000 kr
(50% marginalskatt).
* Gratis boendeparkering, 6 000 kr.
* Ingen trängselavgift, 10 000 kr.
* Lägre drivmedelskostnad, 1 100 kr.
Summa besparing per år: 21 100 kr

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.