Ny Boeing-order besannar CTT:s förhoppningar

Flygplansleverantören CTT tar på fredagen hem en länge efterlängtad stororder på luftfuktarsystem till amerikanska flygplansjätten Boeings nya modell 777X.

CTT-aktien reagerade med att placera sig i topp i Stockholmsbörsens inledande fredagshandel. Kursuppgången är nu knappt 20 procent mot ett börsindex strax ovan nollan i Infront-terminalen. Aktier för över 30 miljoner kronor har hunnit omsättas och börsvärdet har gått över 1,6 miljarder kronor, mot knappa 1,4 miljarder i går.

Garanterat ordervärde saknas då CTT-produkterna kommer att vara tillval men i en längre Affärsvärlden-intervju som publicerades i denna veckas tidningsutgåva talade CTT-vd:n Torbjörn Johansson dock hoppfullt om potentialen vid en order till Boeing 777, eller ”Trippelsjuan” som han själv uttryckte det där.

”Om vi skulle vinna det har vi nutidens alla långdistansplan”, sade Johansson i tidningsintervjun om potentialen vid en 777-order – något som nu alltså verkar kunna bli verklighet.

Vid en presskonferens på fredagsmorgonen säger Johansson att CTT:s programvärde för 777X kan bli värt ungefär hälften så mycket som CTT:s nuvarande avtal till Boeing-modellen 787 Dreamliner varit. Detta då CTT i 787-modellen är med som standardval, medan i 777X är bolagets produkter, som tidigare nämnts, ett tillval.

Det kan dock säljas upp till fem luftfuktare per 777X-plan, att ställa mot att 787 i genomsnitt bestyckats med två fuktare per plan. CTT räknar med mer än två fuktare per 777X.

Eftermarknadsvärdet, som enligt CTT-vd:n är större och viktigare än förmarknaden, väntas bli på ungefär samma nivå för 777X som för 787, och större för jämförbara befuktningsprodukter.

Tidsmässigt indikerar Boeings planer leverans av första 777X-planet till kund år 2020. Full produktion väntas 2024-2025, med ett leveransflöde om cirka 100 plan per år.

Finansiellt räknar CTT själva med utvecklingskostnader för samarbetet i år och nästa år. 2018 blir det lite intäkter från till testflygplan och först 2019 väntas intäkterna strömma in på allvar, förklarade Torbjörn Johansson. Liksom hos Boeing blir det full produktion hos CTT från 2024.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets