Ny Citymail-VD ska hålla det han lovar
Idag tar Fredrik Olsson över VD-stolen i Citymail efter den färgstarke Bror Anders Månsson som länge stått som såväl frontfigur för bolaget som symbol för utmanare av Posten-monopolet. Fredrik Olsson kommer närmast från drygt fyra år på Arthur Andersen Business Consulting, senast som partner och Norden-chef för tjänsteområdet, och har dessförinnan tillbringat den största delen av sitt yrkesliv i Trelleborgkoncernen där han började som trainee 1989.
Det bord han kommer till kunde dock vara bättre dukat, åtminstone vad anbelangar marknadens förtroende för bolaget. Citymail Group, som det börsnoterade bolaget heter (och ej är att förväxla med Citymail Sweden där man är delägare till 33 procent och brittiska Consignia, före detta Royal Mail, till 67 procent) är mest känt för sin överoptimism och förmåga att ständigt bomma sina egna prognoser, och aktien är försedd med den tråkstämpel som följer av att vara ett av börsens minsta och minst omsatta bolag – med ett börsvärde runt 130 Mkr.
Blir det bättre ordning på prognoserna nu? ”Det hoppas jag. Jag är väl medveten om att Citymail inte har världens bästa förtroende på marknaden och det hoppas jag naturligtvis kunna ändra på. Vad gäller de finansiella målen har prognosförmågan varit rätt dålig men tittar man till den underliggande verksamheten har vi uppfyllt våra operationella mål. De prognosmissar som gjordes skedde när vi var ett enda bolag och avsåg Citymail Sweden. Sedan ett år är bolaget uppdelat i två, men fortfarande blandas bolagen rätt ofta ihop vilket kan vara ett problem för det börsnoterade bolaget.”
Hur ska du göra aktien roligare? ”Genom att hålla vad vi lovar. Jag ställer mig helt bakom det mål som redan kommunicerats på 100 procents tillväxt i år med en vinstmarginal på cirka 10 procent. Lyckas vi med det hoppas jag att någon tycker det är roligt.”
Vad ser du som din främsta uppgift för att nå målen? ”Det återstår en del av verksamheten att sätta sig in i, vilket jag avser att göra under sommaren. I övrigt är det viktigaste nu implementering och genomförande; att se till att den stora Royal Mail-order vi nyligen fick kommer igång och börjar flyta. Därefter handlar det om att sätta fokus på säljsidan; att identifiera, bearbeta och sälja in våra tjänster till de internationella postverk och företag där tillväxten finns.”
Svenskarnas brevskrivande fortsätter sjunka, hur mycket betyder egentligen ett brev nu för tiden? ”Haha… mycket generellt sett, tror jag, men inte så mycket för oss. Vår marknad handlar inte om ’privat brevlådepost’ utan om ’industriell post’ – allt från fakturor och årsredovisningar till direktreklam och där ökar faktiskt den totala brevvolymen med några procent per år.”
Så här års för ett år sedan skulle e-handeln frälsa det mesta, bland annat postverksamheten som skulle få ett lyft av att distribuera e-handelspaket. Hur ser den verksamheten idag? ”Den delen är samlad i vårt dotterbolag Real Logistics, som startades tillsammans med ASG och som vi fick ta över när ASG blev tyskt. I dagsläget äger vi 100 procent, men det är inget vi ska fortsätta vara huvudägare i, och vi söker en ny partner som kan ta över majoritetsägandet.”
När kan det bli av? ”Jag hoppas att vi löser det under sommaren.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.