Ny fart i svenska e-handeln

Den svenska e-handeln vände uppåt igen i oktober, visar Svensk Handels E-handelsindikator för oktober.
Ny fart i svenska e-handeln - e-handel-shopping-dator-700_binary_6977211.jpg

E-handeln i Sverige växte med 7% i oktober jämfört med samma månad förra året. Inklusive svenska konsumenters köp från utländska e-handlare steg e-handeln med 12%. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för oktober

”Förra månaden såg vi en dämpad e-handelstillväxt när många vände tillbaka till arbetsplatser och fysisk butikshandel. I oktober växer dock e-handeln igen med tydliga 7 procent jämfört med förra året. Det är väldigt starka siffror”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Hittills i år, från januari till oktober, ligger e-handelstillväxten på 16% jämfört med samma period förra året.

”Det var nog få som trodde på så höga tillväxttal för e-handeln i år efter rekordtillväxten under 2020. Det är dock inte så många fler i befolkningen som handlar på nätet, förklaringen till den fortsatta tillväxten är snarare fler köp och högre genomsnittliga köpbelopp bland dem som redan handlar på nätet”, säger Johan Davidson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets